2024-08-20
11:25
Hej @Svebilius ,
Tack för att du skriver in. I detta fallet rekommenderar jag att du ringer in till oss på supporten så att vi kan felsöka tillsammans med dig i ditt program. Vi skulle behöva kika på fakturorna du har skapat så att vi kan se vilka momskoder som ligger på kontona och felsöka därifrån.
Du får gärna återkoppla här så att vi vet att det löser sig för dig.
Önskar dig en fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2024-08-20
10:49
Hej @olo___
Jag ser att du fått svar av min kollega i inlägget Kapitalförsäkring; bokföra uttag, värdeminskning samt årsredovisning not.
Vi ber om ursäkt att det blev markerat som skräppost, och som min kollega nämner har vi gjort en justering så att det förhoppningsvis inte händer igen.
Återkom gärna om du har några fler frågor eller funderingar.
Önskar dig en fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2024-08-19
17:06
2 Gillar
Hej!
Tack för att ni uppmärksammar det här! Vi är medvetna om detta fallet och berörda operatörer har idag stängt av företaget. Vi kommer ta kontakt med er som är berörda kunder.
Önskar er en fin måndag.
/Agnes
... Visa mer
2024-08-19
16:25
Hej Frida,
Du nämner att du testat en hel del felsökning redan - vilket är toppen! Jag skulle ändå vilja be dig att testa rensa cachen igen samt att sedan gå in via den här länken med Chrome som webbläsare när du gjort det: Begär fakturakopia. Så hoppas jag att det fungerar bättre för dig. Skulle det inte hjälpa får du gärna ringa till oss på supporten så ska vi hjälpa dig vidare därifrån.
Du får gärna återkoppla hur det går här i tråden så vi vet att det löst sig för dig.
Önskar dig en fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2024-08-19
15:55
Hej @Carina Wesenlund-Jonsson ,
Vad bra att du kikade. Eftersom du inte kunde hitta något i inställningarna rekommenderar jag att du kontaktar oss på supporten så att vi kan hjälpa dig att felsöka i ditt program.
Återkoppla gärna här så vi vet hur det går för dig.
Önskar dig en fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2024-08-16
16:21
Hej @bitjuggler ,
Har jag förstått det rätt att din redovisningskonsult använder Visma Advisor? Om så är fallet är det din konsult som ska bjuda in dig till samarbete via Visma Advisor, och inte tvärtom. Det är endast när konsulten inte arbetar i något av Visma Spcs program som konsulten bjuds in via Visma eEkonomi.
Hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Du får gärna återkoppla här i tråden så att vi vet att det löser sig för dig.
Ha en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2024-08-15
16:28
Hej!
Tack för att ni skriver in.
Jag har kikat på detta med mina kollegor och det är inte något vi har fått in andra rapporter kring. Något vi eventuellt tror skulle kunna vara orsaken för er alla är om ni har Windows inställt på Engelska, då det skulle kunna göra att datumet tolkas fel. Ni får gärna kontrollera era datum och språk/landinställningar på era respektive datorer och se om det gör någon skillnad. Skulle det inte vara lösningen så rekommenderar jag att ni ringer in till oss på supporten så att vi kan hjälpa er att felsöka i era program.
Jag hoppas ovan funkar! Återkoppla gärna här i tråden så jag vet att det löser sig för er.
/Agnes
... Visa mer
2024-08-15
10:56
Hej @Marléne ,
Tyvärr har vi ingen mer uppdatering att dela i nuläget, utöver det Tinna nämnde ovan. Vi uppdaterar dig här i tråden så fort vi har mer information. 🙂
Önskar dig en fin dag!
/Agnes
... Visa mer
2024-08-15
10:53
Hej @Lisa_Boiardt_ ,
Som du är inne på så hämtas arbetad tid i första hand från arbetsschemat. Om den anställde är månadsavlönad och inte har någon schemalagd arbetstid hämtas inga uppgifter till arbetsgivarintyget. Är den anställde timavlönad hämtas uppgiften från lönekörningarna för perioden. Du kan komplettera uppgifter om arbetade timmar, frånvaro, övertid och mertid manuellt. Det gör du under Personal - Anställda - Arbetsgivarintyg på fliken Arbetad tid i programmet. Jag skickar med vårt hjälpavsnitt Varför redovisas inte arbetade timmar i arbetsgivarintyget där du kan läsa mer.
Hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Har jag missförstått eller undrar du något annat är det bara att återkomma i tråden.
Ha en fin dag!
/Agnes
... Visa mer
2024-08-14
16:51
1Gilla
Hej Rickard,
Hade detta löst sig för dig eller är det något vi kan hjälpa dig med i frågan? 🙂
/Agnes
... Visa mer
2024-08-14
16:20
1Gilla
Hej @herman75 ,
Som du är inne på kan du i nuläget endast använda funktionen plocka upp en faktura på en verifikation för fakturor i SEK, vilket är anledningen till att den inte kommer upp i listan för dig. Jag förstår att det skulle vara smidigt att kunna göra även i andra valutor, är det något du önskar får du gärna lämna det som önskemål till oss. Det gör du via knappen Feedback och förslag i Visma eEkonomi. Jag kan inte lova om det är något vi planerar, men vår produktavdelning ser över alla önskemål som kommer in.
För att hantera detta nu är det bäst om du utgår från Kassa- och bankhändelser, t ex kassakontot där du får skapa en ny bankhändelse på minusbeloppet i SEK. Bocka sedan i Utlandsbetalning, ange beloppet i EUR, matcha mot fakturan och sedan Bokföra. Sedan skapar du en ny kassahändelse på motsvarande plusbelopp, därefter bockar du i Utlandsbetalning, ange samma belopp i EUR och matcha mot Övrig insättning, Egen kontering, konto 2893 och sedan Bokföra. På det sättet mellanlandar beloppet på kassakontot men bokförs i Debet 2440 mot Kredit 2893.
Hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Har jag missförstått eller har du några andra funderingar är du varmt välkommen att höra av dig här i tråden.
Önskar dig en fin kväll!
/Agnes
... Visa mer
2024-08-13
15:50
Hej!
Det här felet ska nu vara åtgärdat. Skulle ni uppleva fortsatt problem är ni varmt välkomna att återkomma i tråden.
Önskar er en fin kväll!
/Agnes
... Visa mer
2024-06-13
11:00
Hej @Ellge_ ,
Tack för att du skriver in.
I det här fallet tycker jag att det är bäst att du ringer in till mina grymma kollegor på supporten, så att vi kan kika med dig i ditt program. Vi skulle behöva felsöka och se i vilket läge du får det här meddelandet.
Du får gärna återkoppla i tråden så att vi vet att det löst sig för dig.
Ha en fin dag!
/Agnes
... Visa mer
2024-05-10
15:14
Hej @Kjelle3, Härligt att höra att det löst sig för dig 🙂
@Gunilla-57 - har det löst sig för dig? Jag hörde mig för med mina kollegor och troligtvis är det den lediga dagen igår som orsakat en viss fördröjning på samma sätt som att filer inte skickas ut söndag/måndag för vissa banker. De borde komma under eftermiddagen annars.
Önskar er en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2024-05-10
14:16
Hej @Alfons1,
Super - tack för att du återkopplade att det löste sig för dig! Jag hörde runt en vända till och troligtvis är det den lediga dagen igår som gjort att det dröjt lite.
@Gunilla-57 - hoppas det löst sig för dig också! Annars bör det komma in under eftermiddagen.
Önskar er båda en fin helg när det är dags! 🙂
/Agnes
... Visa mer
2024-05-10
10:03
Hej @Bector,
Det låter konstigt att du inte fått in dina betalningar. Jag har dubbelkollat med mina kollegor och just nu har vi inget pågående problem. Vi kikar gärna med dig i ditt program för att se vad som kan vara orsaken. Du får gärna ringa in till mina grymma kollegor på supporten, så hjälper vi dig vidare därifrån.
Önskar dig en fin helg när det är dags!
/Agnes
... Visa mer
2024-05-10
10:01
Hej @Alfons1,
Det låter konstigt att du inte fått in dina transaktioner. Jag har hört mig för och just nu har vi inget pågående problem. Vi kikar gärna med dig i ditt program för att se vad som kan vara orsaken. Du får gärna ringa in till mina grymma kollegor på supporten, så hjälper vi dig vidare därifrån.
Återkoppla gärna här i tråden så jag vet att det löser sig för dig.
Önskar dig en fin helg när det är dags!
/Agnes
... Visa mer
2024-04-26
15:00
Hej @PeterM och @Rasmus - Effektia Ekonomi ,
Upplever ni fortfarande problem med att logga in i Visma eEkonomi? I sådana fall vill jag be er att testa rensa cache. Skulle det inte hjälpa är ni varmt välkomna att ringa in till mina kunniga kollegor på supporten så vi kan hjälpa er att kika vidare på detta.
Önskar er en fin fredag och helg när det är dags! 🙂
/Agnes
... Visa mer
2024-03-15
12:21
Hej @Per-August
Tack för att du kontaktar oss.
Jag misstänker att du valt anställningstyp Förenklad för den anställda. Då ser du inte fältet för bilförmån. Vilken anställningstyp dina anställda ska ha väljer du under Lön Smart - Anställda, fliken Personuppgifter. Vill du ändra anställningstyp går det fint att följa hjälpavsnittet Byt anställningstyp från Förenklad till Komplett
Vill du se en jämförelse mellan anställningstyperna Komplett och Förenklad kan du klicka här. När vi ändå är i farten skicka jag med dig hjälpavsnittet Bilförmån - nettolöneavdrag eller omvänd löneväxling som jag hoppas och tror kan vara ett bra stöd för dig.
Ha en härlig dag
/Agnes
... Visa mer
2024-03-15
12:11
Hej Ann,
I Visma Lön 600 finns kollektivavtal för IF Metall och Detaljhandeln. Vill du ha något utöver dessa kan du välja Ej Specificerat. I hjälpen för Visma Lön 600 kan du under Fliken anställning - Fältförklaringar - Typ av kollektivavtal läsa om vilka kollektivavtal som finns. Du väljer sedan kollektivavtal i anställningsregistret under fliken 2 Anställning. Beroende på vad du väljer kommer programmet generera de lönearter som är aktuella för det valda kollektivavtalet.
Är det så att du behöver välja ett Ej Specificerat kollektivavtal kan det vara så att du behöver skapa egna lönearter. Det är många parametrar som påverkar här, såsom personalkategori, semestervillkor och om de anställda är tim- eller månadsavlönade. Jag skulle därför rekommendera att du kontaktar en lönekonsult eller specialist som får kika på just din situation. Våra lönespecialister har mycket erfarenhet i olika typer av lönefrågor och kan hjälpa till med anpassad hjälp för det specifika företaget. Här kan du boka en tid med en lönespecialist.
Har jag missförstått något eller har du några fler frågor är du varmt välkommen tillbaka i tråden.
Önskar dig en fin helg när det är dags!
/Agnes
... Visa mer
2024-03-15
11:36
Hej @XM0666,
Det är samma instruktioner och steg du tar även i Visma Administration 1000. Jag skickar med det hjälpavsnittet här också: Visa alltid valutakod på faktura, malländring.
Skulle det vara så att du har testat dessa steg och det inte fungerar med just din mall kan någon av våra Partners hjälpa dig med en justering. Jag länkar vår kontaktsida här och det finns även med en länk i hjälpavsnittet.
Har jag missförstått något eller har du några fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig här i tråden igen.
Önskar dig en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2024-03-15
10:37
Hej Henrik,
Om jag förstår dig rätt så har du lagt till en generell e-post till dina kunder på grunduppgifter. Vissa av dessa har även andra mejladresser ni har kontakt med och som du vill nå med ditt nyhetsbrev?
För att få med övriga kontakter så kan du lägga in mejladresserna som olika referenser till dina kunder i kundregistret. Det gör du alltså under fliken Grunduppgifter och sedan referens. För att exportera ut referenserna går du sedan till Försäljning - Kontakter. Där finns alla kontakter du lagt upp på dina kunder. Högerklicka sedan på listan och välj Kopiera/Exportera tabellinnehåll och exportera till fil.
Hojta om du har några fler frågor eller om jag missförstått på något vis.
Önskar dig en fin helg när det är dags!
/Agnes
... Visa mer
2023-02-10
16:29
Hej @Mikael Östergren
Toppen att du skickat in ditt förslag till oss. Vår utvecklingsavdelning kommer att se över det via hanteringen i produkten.
I dagsläget har vi ingen information att dela med oss av ifall detta kommer att implementeras i närtid. Skulle det vara aktuellt kommer du att få information via nyhetsuppdateringar under nyhetsfliken här i forumet samt via frågetecknet i din produkt. Så tips är att prenumerera på fliken här i forumet och att kika på versionsnyheterna i produkten.
Önskar dig en fin helg.
/Agnes
... Visa mer
2023-02-01
16:46
Hej @BjornTrp ,
Jag ser att du valt momskod 10 på konto 3032 vilket jag tycker ser lite felaktigt ut. Momskod 10 används på bokföringskonton som avser själva momsbeloppet och inte försäljningen. För konto 3032 tänker jag att momskod 05 bör vara mer lämplig.
För att rätta till detta så öppnar du verifikationen och justerar momskoden enligt ovan. När du gjort detta borde avvikelsen med största sannolikhet försvinna. Gör den inte det är du varmt välkommen att höra av dig igen så kikar vi vidare.
Önskar dig en fin onsdag!
/Agnes
... Visa mer
2023-02-01
16:36
Hej @AccountantfromHell_singland
Majoriteten av kontona i kontoplanen går finfint att redigera, men precis som du säger så finns det ett antal som vi har låst för redigering. Det beror på två olika anledningar:
Det ena är att kontot används i samband med fakturor (t.ex 1510 kundfordringar och 2440 leverantörsskulder) och där är det extra viktigt att kontot blir rätt för att bokföringen i sin tur också ska bli rätt. Det finns mycket logik i programmet som kopplas just till dessa konton.
Den andra anledningen (och som är fallet med kontot i ditt inlägg) är att det specifika kontot används på en artikelkontering. Vi erbjuder ett par färdiga artikelkonteringar i programmet för att du ska kunna komma igång snabbt och enkelt med faktureringen. Hade du kunnat byta momskod på kontot så hade du behövt komma ihåg att gå in på artikelkonteringen och byta ut det kontot för att momsberäkningen på fakturan skulle bli rätt.
Nu blev det en lång utläggning, men jag ville förklara logiken bakom det hela. Vi har för nu ingen avsikt att ändra detta i närtid då det inte bara är att öppna upp alla konton för redigering, utan det medför en hel del andra saker som behöver verifieras och fixas till samtidigt.
Jag hoppas detta svarade på din fråga.
Ha en fin onsdag!
/Agnes
... Visa mer
2023-01-26
16:09
Hi @Lukas Sawinski ,
Thank you for writing in.
We have received information from Swedbank that they are having issues sending account statements. So just like you mention they have not been able to be processed yet for the 24/1. You can read more about this in the thread Bankhändelser för 24/1 försenade - Sparbanken/Swedbank. We will update there once we have more information to share regarding the issue.
We apologise for any inconvenience.
/Agnes
... Visa mer
2023-01-26
13:43
Hej @CarinaM_,
Precis som du säger så har en uppdatering gjorts när man vill matcha mot egen kontering under Kassa- & bankhändelser. Detta för att flödet ska bli tydligare och för att bättre kunna jobba med bokföringsförslag.
Vi ska självklart se över informationen angående detta och uppdatera så att det är tydligt. Tack för att du uppmärksammade detta 🙂
Önskar dig en fin torsdag!
/Agnes
... Visa mer
2023-01-23
16:05
Hej @Jonas781
Inga problem 🙂
Saldot och bankhändelserna är två olika filer från banken vilket är anledningen till att ditt saldo har uppdaterats. Om du bockar i Skicka ej till bank kommer ingen betalning att dras och inget bokföras för själva betalningen. När bankhändelserna sedan kommer in kan du matcha dem mot fakturorna som står som obetalda.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Agnes
... Visa mer
2023-01-23
14:57
Hej @Jonas781
Förstår jag det rätt om det så att dina bankhändelser inte kommit in i programmet ännu? Vi har under helgen haft ett problem med att kontoutdrag inte laddas ner till Visma eEkonomi vid bankkoppling vilket kan ha orsakat detta, men som nu är löst. Om de inte kommit in ännu ska de komma in under dagen. Så håll gärna koll och hojta annars här i forumet.
Gällande din andra fråga så kan du absolut registrera fakturorna direkt i programmet. Om du vill göra det är det dock viktigt att du bockar i rutan 'Skicka ej till banken' på fakturan så att de inte går iväg till banken för betalning.
Hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Återkom gärna om du har några fler frågor eller funderingar 🙂
/Agnes
... Visa mer
2023-01-12
15:21
1Gilla
Hej @Fd medlem,
Jag kikar in här för att meddela att vi mottagit din fråga och att vi återkommer så snart som möjligt kring detta. Så att du inte tror att vi har glömt dig 🙂
Önskar dig en fin torsdag så länge!
/Agnes
... Visa mer
2023-01-12
15:20
Hej @PiTri75,
Jag kikar in här för att meddela att vi mottagit din fråga och att vi återkommer så snart som möjligt med ett svar kring detta. Så att du inte tror att vi har glömt dig 🙂
Önskar dig en fin torsdag så länge!
/Agnes
... Visa mer
2023-01-05
11:00
Hej @Friddeman,
Tack för att du skriver in. Jag kikar in här för att säga att vi har tagit emot ditt inlägg och att vi återkommer i frågan nästa vecka, så att du inte tror att vi har glömt dig. 🙂
Så länge önskar jag dig en fin långhelg!
/Agnes
... Visa mer
2022-12-30
11:31
1Gilla
Hej @Johan Ekman,
Jag kikar in här för att säga att vi har tagit emot ditt senaste inlägg och att vi återkommer i frågan nästa vecka, så att du inte tror att vi har glömt dig 🙂
Så länge önskar jag dig ett gott nytt år!
/Agnes
... Visa mer
2022-12-30
11:30
Hej @KristofferZ ,
Jag kikar in här för att säga att vi har tagit emot ditt senaste inlägg och att vi återkommer i frågan nästa vecka, så att du inte tror att vi har glömt dig 🙂
Så länge önskar jag dig ett gott nytt år!
/Agnes
... Visa mer
2022-12-30
10:44
Hej @KristofferZ,
Jag hoppar in här i tråden.
Det Josefine menar här är att du behöver skapa en kreditfaktura för det återbetalande beloppet. Dvs att du skapar en leverantörsfaktura som är krediterad. Här bör du även ha med underlaget på återbetalningen från Fiverr. Hanteringen blir alltså precis som vanligt - ett vanligt inköp och ett krediterande inköp. Jag skickar med hjälpavsnittet Registrera en kreditfaktura från en leverantör som jag tror kommer hjälpa dig.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Har jag missförstått är du varmt välkommen tillbaka här i tråden.
Önskar dig ett gott nytt år!
/Agnes
... Visa mer
2022-12-30
08:40
1Gilla
Hej @Marin o Fordon!
Tack för din fråga.
Det här ska vi försöka hjälpa dig med, men vi har några frågor för att bättre förstå din situation. Hur menar du att du köpte en verksamhet? Menar du att du köpte ett lagerbolag som privatperson och detta är ditt startade AB? Eller menar du att när ditt AB startades, så köpte sedan AB:t ett annat AB, dvs du nu har ett moderbolag och ett dotterbolag?
Du får gärna återkomma med lite mer information kring detta, så kan vi säkert hjälpa dig vidare!
Önskar dig ett gott nytt år snart!
/Agnes
... Visa mer
2022-12-23
09:26
Hej @Fd medlem!
Tack för din fråga. Stöd från ALMI bokförs inte som en intäkt förrän man kan anse att hela eller delar av projektet klart, vilket du kan läsa om här hur man gör rent bokföringsmässigt. Om du menar med att bokföra prototypen som en aktivering av utvecklingsutgifter så kan man det i vissa fall, men i annat fall så blir en kostnad när det gäller utvecklingsutgifter kring prototyper. Aktivering av utvecklingsavgifter är dock inte tillåtet om man använder sig av K2 regelverket.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga och vill också passa på att önska dig en riktigt god jul och ett gott nytt år!
/Agnes
... Visa mer
2022-12-23
09:19
Hej Alfons!
Först och främst vill jag hälsa dig välkommen till Visma Spcs forum! Vad roligt att du vill hänga här med oss 😀
Jag har kikat på din frågeställning och i detta fallet rekommenderar jag att du tar kontakt med en redovisningskonsult som kan titta på din bokföring i sin helhet så att allt blir rätt och riktigt för dig då vi inte riktigt har samma möjlighet till det här i forumet. Hängslen och livrem är alltid bra! Jag önskar dig en riktigt god jul och ett gott nytt år och hoppas att vi ses här i forumet snart igen.
/Agnes
... Visa mer
2022-11-21
14:44
Den 1 april 2020 förändrades vissa regler vad det gäller försäljning av varor till konsumenter i Norge.
Tidigare har import av varor av lägre värde dvs varor under 3000 NOK inklusive frakt varit befriade från moms och tull men nu ska de norska köparna betala moms från första kronan.
I Norge fanns tidigare ett system som kallats VOES (VAT on Electroinic Services), detta system var till för utländska bolag som skulle deklarera norsk moms på försäljning av elektroniska tjänster till köpare i Norge. Detta system har utvidgats och därmed ändrat namn till VOEC (VAT on E-commerce). Numera kan både försäljning av elektroniska tjänster och varor av lägre värde deklareras här. Det innebär att säljare utanför Norge kan välja att registrera sig i VOEC eller norska MVA-registret för att förenkla för sina kunder, om försäljning av varor med ett värde under 3000 NOK görs.
Mer information finns på
Grensetjansten.com
Skatteetaten.no
... Visa mer
2022-11-21
13:44
En smart skatteplanering är ju aldrig fel, det är ett bra sätt för dig att tjäna lite extra på.
Vår skatteexpert Jan-Erik W Persson ger sina bästa råd som kan hjälpa dig en bra bit på vägen i din planering. Här finns bland annat tips på vad som ska göras innan ditt innevarande år är slut och hur du utnyttjar skatteregler så fördelaktigt som möjligt. Artikel: Skatteplanering - minska skatten med expertens bästa tips!
... Visa mer
2022-11-03
15:25
Hej Khedron och Annica,
Tack för att ni skriver in och för att jag fick höra mer om era tankar kring hanteringen.
Vi tar självklart med oss den feedback vi får från er för att se om det är något vi kan skruva på och ändra för att utveckla hanteringen i produkterna. Här vill jag vara tydlig och säga att det i dagsläget inte innebär att vi kommer att återgå till hanteringen i forumet, men vi värderar den feedback och önskemål vi får från er, våra kunder, högt och vill självklart titta på om och hur vi kan förbättra hanteringen. Jag kan inte lova något här, men vi kommer diskutera detta vidare.
För att ge er lite bakgrund gjorde vi den här förändringen för att förtydliga och förenkla idéhanteringen. Forumet var inte den enda kanalen där vi fick in önskemål och i och med den nya hanteringen har vi kunnat samla alla önskemål på ett och samma ställe och även se till så att de når våra produktägare direkt, vilka arbetar med att utvärdera och förverkliga idéer som kommer in. Önskemålen behöver numera inte gå via vår supportavdelning och forumet innan de når vår utvecklingsavdelning, vilket har förkortat processen. För att lämna ett önskemål behöver ni inte längre lämna produkten, vilket också är en bidragande faktor. Även där såg vi att vi kunde förenkla och förtydliga processen.
Själva utvärderingen av alla idéer är densamma som tidigare. Vi ser alla idéer som kommer in och utvärderar baserat på ett antal olika parametrar. Några viktiga saker vi har i åtanke i utvärderingen är om det kommer att hjälpa majoriteten av våra kunder, samt om det går i linje med vår plan eller roadmap för produkten framåt. Detta då vi behöver arbeta efter en viss standard i våra produkter.
Något vi inte ändrat är nyhetsuppdateringarna. Vid varje uppdatering/ny release hittar ni merparten av dessa i ett antal olika kanaler. Förverkligas ett önskemål kan ni hitta den informationen via nyhetsfliken i forumet och även via frågetecknet direkt i produkten. Via frågetecknet i produkten har vi även möjlighet att tagga upp nyheter/funktionalitet som faktiskt är kundönskemål - en väldigt härlig funktion tycker jag personligen!
Jag önskar er en fin torsdag 🙂
/Agnes
... Visa mer
2022-09-15
16:40
1Gilla
Hej @Behruz,
Jag ber om ursäkt att svaret har dröjt något i den här tråden.
När du ska lägga in SIE-filer från äldre år så är det viktigt att du skapar bokföringsåren i kronologisk ordning, det vill säga du börjar med att skapa det äldsta året. I hjälpavsnittet Hur skapar jag ett nytt bokföringsår kan du läsa mer om hur du går tillväga.
När ditt bokföringsår är skapat är det dags att importera SIE-filen för aktuellt år. Det gör du via Arkiv - Import - Verifikationer. Bläddra till SIE-filen och klicka på Öppna.
Sedan skapar du nästa bokföringsår och läser in SIE-filen för det året. När du följer mina anvisningar så kommer Visma Administration att automatiskt överföra den utgående balansen från föregående år till ingående balans på det nya året. Längst ner till höger på bildskärmen kan du kontrollera vilket bokföringsår du har aktivt
Du kan även gärna läsa mer i hjälpavsnittet För över ingående balanser från föregående år.
Önskar dig en fin kväll!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-19
15:33
Hej @VictorB ,
Jag kikar in här igen för att be om ursäkt för att ett svar dröjer i den här frågan. Men vi kikar på detta och återkommer så snart vi har mer information att dela med oss av.
Önskar dig en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-19
14:25
Hej Kristerj19,
Tack för att du skriver in!
Från vad jag kan se ser det ut som att du arbetar i Visma Fakturering, stämmer det?
I Visma Fakturering finns det ingen valuta och språkfunktion så jag har lite svårt att föreställa mig vad det kan vara som orsakar detta. Skickas fakturan i åtanke i SEK eller i någon annan valuta?
För att hjälpa dig vidare skulle vi behöva lite mer information av dig och därför skulle jag rekommendera dig att ringa in till oss på supporten så att vi kan koppla upp till ditt program för att se hur det ser ut och hjälpa dig vidare därifrån.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Om jag har missförstått eller om du har några följdfrågor är du varmt välkommen att höra av dig i tråden igen. Du får även återkoppla när du har pratat med mina kollegor på supporten och dela lösningen här i tråden. Kanske kan det komma att hjälpa en annan användare i framtiden 🙂
Önskar dig en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-19
11:07
Hej @Fd medlem,
Det verkar som att din fråga inte kom med här! Har du en fråga du skulle vilja att vi hjälper dig i är du varmt välkommen att återkomma här i tråden igen så ska vi kika på den.
Önskar dig en fin helg så länge!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-18
15:48
Hej @klurifix !
Vad härligt att höra att du skulle vilja lämna detta som ett önskemål, det tar vi gärna emot. Jag vill passa på att nämna att vi i april i år förändrade vår idéhantering och numera tar vi emot era önskemål direkt inne i produkten. Den här förändringen gjorde vi för att förtydliga och förenkla men också för att idéerna som kommer in ska gå direkt till vår utvecklingsavdelning. Är du nyfiken på att läsa mer om förändringen kan du göra det i inlägget Vi flyttar idéhanteringen från forumet till era produkter.
Du är varmt välkommen att lämna ditt förslag direkt inne i Visma Administration via knappen Förbättringsförslag. Jag skickar med användartipset Idéhantering i din produkt - tillvägagångssätt och upplägg där du kan läsa mer om hur du lämnar ditt önskemål.
Har du några frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig i tråden igen!
Önskar dig en fortsatt fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-18
14:48
Hej @Nellie 123 ,
Tack för att du skriver in. Det här ska vi förhoppningsvis hjälpa dig att reda ut!
Baserat på det du beskriver så låter det som att du har tagit följande steg i programmet:
Skapat faktura och sedan kreditfaktura
Stått på kreditfakturan, valt Åtgärder - Kvitta och valt debetfakturan
Gått till debetfakturan och valt Åtgärder - Ångra kvittning
Fastnar på att det på debetfakturan inte går att välja Åtgärder - Kvitta igen
Stämmer det?
Om så är fallet går det bara att välja Åtgärder - Kvitta från kreditfakturan, men däremot Åtgärder - Ångra kvittning från både debetfakturan och kreditfakturan. Vill du kvitta på nytt igen så går du till kreditfakturan och väljer Åtgärder - Kvitta precis som första gången.
Jag hoppas detta hjälper dig i din fråga. Har jag missförstått eller går det inte att ta stegen jag beskriver ovan så är du varmt välkommen att ringa in till oss på supporten så att vi kan kika vidare tillsammans med dig direkt i ditt program.
Önskar dig en fortsatt fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-18
14:34
Hej @Mikael Östergren,
Härligt att höra att förklaringen hjälpte dig!
Angående din följdfråga så är det i dagsläget inte möjligt att få notifieringar via mejl när man arbetar med att mejla PDFer direkt in i programmet. Däremot får du notiser i programmet och även via appen när något nytt kommer in. Likt mitt svar i din andra tråd vill jag nämna att du är varmt välkommen att lämna ett förslag om detta via knappen Feedback & förslag inne i Visma eEkonomi. Jag kan även här inte lova att det är något som kommer att implementeras men vår utvecklingsavdelning går igenom och utvärderar alla förslag som kommer in via produkten.
Jag vill också nämna att om man arbetar med e-fakturor får notifieringar via mejl, så det är ett alternativ även i den här frågan som skulle kunna vara en lösning. Det skulle även i det här fallet innebära en förändring i hanteringen så jag förstår om det inte är optimalt i nuläget. Men jag vill ändå nämna att det finns som ett alternativ.
Hoppas detta hjälpte dig in din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.
/Agnes
... Visa mer
2022-08-18
08:16
Hej @Fd medlem ,
Tack för att du skriver in.
Baserat på det du beskriver misstänker jag att det kan vara så att dessa händelser bokfördes innan en bankkoppling var igång och att du nu har fått in händelserna via banken också. Stämmer det? Det du kan göra då är att ånga de tidigare bokförda verifikationerna och sedan matcha bankhändelserna på nytt.
Om det inte fungerar så kan du kontakta oss på supporten så kan vi hjälpa dig att plocka bort transaktionerna. Det kan vi endast göra med ditt godkännande, och det behöver godkännas via ett mejl som vi då skickar till dig. Ringer du in till supporten så hjälper vi dig vidare med det därifrån.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Om jag har missförstått eller om du har några fler frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att höra av dig i tråden igen.
Önskar dig en fortsatt fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-17
17:01
Hej @vilsius ,
Vad märkligt! Jag är inte riktigt säker på vad som orsakar detta så jag skulle nog rekommendera att du ringer in till oss på supporten så att vi kan kika vidare på detta tillsammans med dig i programmet. Då kan vi enklare se vad det kan vara som felar.
Du får jättegärna återkoppla här i tråden med vad ni kommer fram till. Förhoppningsvis kan det hjälpa andra användare i framtiden 🙂
Önskar dig en fortsatt fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-15
16:21
Hej @Mikael Östergren,
Precis som du säger sätter programmet av sig själv alla leverantörers kopplade mejladresser som godkända. Vill du att en ny mejladress som inte redan finns med i listan ska kunna skicka in fakturor eller att en och samma leverantör ska kunna skicka från flera olika mejladresser, så kan du ge leverantören den genererade mejladressen så att de kan skicka in fakturorna där också. När fakturorna sedan kommer via mejlen så får du välja att godkänna eller blocka kontakten. Detta är alltså inget som behövs läggas till i förhand, utan det sker löpande när leverantörer skickar fakturor från olika adresser. Det är alltså du som styr över vilka mejladresser som är godkända eller inte.
Jag hoppas mitt svar hjälpte dig i din fråga. Har jag missförstått eller har du några följdfrågor är du varmt välkommen att höra av dig igen.
Önskar dig en fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-12
13:56
Hej @MarieZ ,
Tack för att du skriver in!
Det är lite svårt att säga vad detta kan bero på utan att se hur det ser ut hos dig. I den här situationen skulle jag därför råda dig att kontakta oss på supporten så att vi kan koppla upp och kika tillsammans med dig för att ta reda på vad det är som felar.
Du är varmt välkommen att återkoppla här hur det går. Kanske kan svaret komma att hjälpa någon annan i framtiden också 🙂
Önskar dig en fin fredag och helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-12
11:13
Hej @Kristina_R,
Tack för att du skriver in. Det här ska vi förhoppningsvis få rätsida på!
För att ta bort klarmarkeringen på lönekörningen behöver du först klicka på knappen Gå till Betala och bokför när du står i vyn för din lönekörning. Därefter behöver du ånga SIE-filen och lönebetalningen. När du har gjort det kan du ta ta bort klarmarkeringen via knappen Ta bort klarmarkering för lönekörning.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Har jag missförstått eller har du några följdfrågor är du varmt välkommen att återkomma i tråden.
Önskar dig en fin fredag och helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-12
10:59
Hej @vilsius,
Tack för att du skriver in!
Du är inne på helt rätt spår här. Det du behöver göra för att få in rätt uppgifter är att radera räkenskapsåret under Underhåll och sedan stänga ned fliken för Deklaration/Årsredovisning. Därefter öppnar du upp Deklaration/Årsredovisning från Visma eEkonomi på nytt. Då sker en synk som gör att räkenskapsåret uppdateras med rätt uppgifter.
Ingen bokföring kommer att försvinna när du gör på det här sättet, så det är inga problem att radera räkenskapsåret. Har du gjort några manuella handpåläggningar i modulen behöver du dubbelkolla och återskapa dessa dock, då de försvinner när du raderar räkenskapsåret.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Du är varmt välkommen att återkomma om du har några fler frågor eller funderingar.
Önskar dig en fin fredag och helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-11
15:22
Hej @PerSve ,
Tack för ditt tålamod i den här frågan! 🙂
Jag har nu fått återkoppling från teamet och i dagsläget har vi inget stöd för att exportera lönebesked till banken via mobilen. För att kunna göra dessa signeringar är det en dator som krävs.
Du är varmt välkommen att lämna detta som ett önskemål till oss via knappen Feedback och förslag i Visma eEkonomi om du vill. Jag vågar inte lova att det är något som kommer att implementeras, men vår utvecklingsavdelning går igenom och utvärderar alla önskemål som kommer in via programmet. Jag skickar med användartipset Idéhantering i din produkt - upplägg och tillvägagångssätt där du kan läsa mer om hur du lämnar ditt önskemål.
Har du några fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen åter.
Önskar dig en fin torsdag!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-11
10:22
Hej @Fd medlem och @Khedron Wilk !
Tack för att ni skriver in.
Precis som ni nämner är i dagsläget fältet med QR-koden inte redigeringsbart. Och som du säger @Khedron Wilk är det mycket möjligt att ett liknande önskemål har skrivits in här i forumet tidigare. Den 5e april i år förändrade vi vår idéhantering och flyttade den från forumet och in till respektive produkt. Idéflikarna och idéerna som hade skrivits in innan den här förändringen är arkiverade men sparade för vår referens, så det kan vara anledningen till att det gamla inlägget inte kommer upp i sökfältet. Jag länkar inlägget Vi flyttar idéhanteringen från forumet till era produkter där ni kan läsa mer om den här förändringen.
Vi tar självklart fortsatt emot era önskemål, men nu via respektive produkt istället för forumet. @Fd medlem du är varmt välkommen att lämna ditt önskemål via knappen Feedback och förslag inne i Visma eEkonomi. Jag ber om ursäkt om du fått annan information angående idéhanteringen innan. Jag skickar även med användartipset Idéhantering i din produkt - upplägg och tillvägagångssätt där du kan läsa mer om hur du går tillväga för att lämna ditt förslag direkt i Visma eEkonomi.
Jag vågar i dagsläget inte lova om detta är något som kommer att utvecklas inom närtid, men vår utvecklingsavdelning ser över och utvärderar alla önskemål som kommer in via produkterna.
Har ni några fler frågor eller funderingar är ni varmt välkomna att höra av er här i tråden.
Önskar er en fin torsdag!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-11
08:53
Hej @VictorB
Jag kikar in här för att meddela att vi håller på att undersöka detta just nu. Vi återkommer här i tråden så fort vi har mer information att dela med oss av.
Tack för ditt tålamod!
Önskar dig en fin torsdag.
/Agnes
... Visa mer
2022-08-10
16:34
Hej Olga,
Tack för att du skriver in!
I dagsläget går det inte att kopiera och klistra in kontoutdraget med Svea bank. Att ladda upp en CSV-fil och importera kontoutdrag ska däremot fungera. Innan du kan ladda upp CSV-filen kan det vara så att den behöver justeras i Excel. Jag misstänker att det kan vara detta som felar, men det är såklart svårt att säga exakt då jag inte har sett hur det ser ut hos dig. Men det jag skulle rekommendera är att du öppnar filen i Excel och dubbelkollar om det ligger några rader ovanför och innan transaktionerna börjar i filen. Om så är fallet så raderar du alla raderna ovanför transaktionerna. När du gjort detta bör det gå att importera filen i programmet.
Jag hoppas detta hjälper dig komma vidare. Om du inte ser några rader innan transaktionerna i filen eller om problemet fortsätter även när du tagit bort raderna rekommenderar jag att du ringer in till oss på supporten så att vi får kika i ditt program med dig i realtid. Vår telefonsupport har stängt för dagen men öppnar igen 08.00 imorgon. Varmt välkommen att ringa då!
Önskar dig en fortsatt fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-10
16:21
Hej @Fd medlem ,
Tack för att du skriver in!
Detta låter märkligt! I den här situationen skulle jag rekommendera dig att ringa in till oss på supporten så att vi kan koppla upp och kika i ditt program. Det låter som att det är något som har hänt med momsen på ursprungsfakturorna, men det blir enklare att avgöra vad som felar om vi kan kika i ditt program tillsammans med dig. Vår telefonsupport är stängd för dagen men vi öppnar igen klockan 08.00 imorgon. Varmt välkommen att ringa då!
Jag hoppas detta hjälpte i din fråga. Du får gärna återkoppla här i forumet och dela lösningen. Kanske kan det hjälpa någon i en liknande situation i framtiden 🙂
Önskar dig en fortsatt fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-10
16:13
Hej @k_attis,
Först och främst - tack för ditt tålamod i den här frågan! När det kommer till uppgifter om län och kommun så finns det i dagsläget inget specifikt fält. Det finns dock en work around så att du kan komma vidare. Det du gör är följande:
1. I listläget under Rapportering- Svenskt Näringsliv Lönestatistik anger du 804 i Styrkod fält 19.
2. I kortläget på den anställde anger du sedan kommunnumret ruta 19 Förbundsspecifikt fält.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Har jag missförstått eller har du några fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig i tråden igen.
Önskar dig en fortsatt fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-10
15:50
Hej @Fd medlem!
Tack för att du skriver in.
Enligt Skatteverket är det krav på att en fullständig faktura ska innehålla kundens namn samt adress (bland annat). När det kommer till förenklade fakturor är det dock inget krav på att ha med kundens adress, förutsatt att minst en av Skatteverkets tre kriterier för förenklade fakturor är uppfyllt. I den här länken från Skatteverket kan du läsa mer om kraven för fullständiga samt förenklade fakturor för att se vad som gäller för just din situation. Är du osäker på vad som gäller för dig rekommenderar jag att du slår Skatteverket en signal så att allt blir rätt och riktigt.
När det kommer till hanteringen i Visma eEkonomi har vi i dagsläget inget direkt stöd för förenklade fakturor då, precis som du nämner, det är ett obligatoriskt fält. Det du kan göra är att skriva i antingen ett bindestreck eller en punkt i fältet för att komma vidare utan en faktisk adress, om så inte behövs. Något att notera är att det du skriver i fältet kommer att synas på fakturan.
Jag vågar inte lova att detta är något vi kommer att titta på att ta fram stöd för inom närtid, men vill du lämna ett önskemål är du varmt välkommen att göra det via knappen Feedback och förslag inne i Visma eEkonomi. Jag skickar med användartipset Idéhantering i din produkt - upplägg och tillvägagångssätt där du kan läsa mer kring tillvägagångssättet för att lämna ett önskemål.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Du är varmt välkommen att återkomma om du har några följdfrågor.
Önkar dig en fin vecka.
/Agnes
... Visa mer
2022-08-09
16:40
Hej @Gunilla-57!
Jag såg att du ställt samma fråga i en annan tråd så jag hänvisar till tråden Inbetalning Swish där du kan hitta svaret på din fråga.
Har du några fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen tillbaka till forumet!
Önskar dig en fin tisdagskväll.
/Agnes
... Visa mer
2022-08-09
13:53
Hej @Thomas51!
Tack för att du skriver in.
För att svara på din första fråga och hur du gör för att få bort gamla anställda så rekommenderar jag dig att läsa vårt hjälpavsnitt Checklista när anställd slutar. Jag tycker att det är ett väldigt bra hjälpavsnitt och stycket Markera den anställde som avslutad i anställningsregistret beskriver hur du kan gå tillväga när du inte längre vill att anställda ska finnas med på lönekörningar och i rapporter/registret. Det går alltså inte att radera en anställd ur löneprogrammet, men om du bockar i rutan Har slutat och slutlön är utbetald kommer den anställde inte längre räknas som en aktivt anställd person i programmet och inte 'ta upp någon plats' som anställd på din licens.
När det kommer till maxantalet anställda i Visma Lön 600 och hur programmet hanterar detta så beror det på vilken licens du har köpt när du först köpte ditt program. Har du 100 st anställda som maxantal är det vad som ingår i din licens. Det går att utöka licensen om du skulle behöva det, då kontaktar du supporten så hjälper vi dig att hitta rätt den vägen. Maxantalet på licensen gäller för alla företag du arbetar med totalt, alltså 100 st för alla företag och inte 100 st/företag. Men om du markerat anställda med Har slutat och slutlön är utbetald så ska de alltså kunna ligga kvar i programmet inaktiva och utan att ta plats från nya anställda.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Du är varmt välkommen att återkomma om du har några fler frågor.
Önskar dig en fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-09
11:32
Hi Sascha!
We are glad to hear Moa's explanation helped you! Thank you for notifying us that the link mentioned had expired. I believe the link Jag har betalat en utländsk faktura. Hur registrerar jag den som betald? will help you in this situation.
I have also updated the link in Moa's reply.
Hope the above is of help. Please do let us know if you have any further questions.
Wish you a great week!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-09
09:56
1Gilla
Hej @Nellie 123!
Tack för att du skriver in. Det här ska vi självklart försöka hjälpa dig tillrätta med!
Du nämner att den första fakturan ser ut som att den är matchad som förskottsbetalning. Menar du att fakturan är matchad till förskottsbetalningen eller att du har bokfört fakturan mot ett förskottskonto?
När det gäller förskottsbetalningar så ska det hanteras först som en fordran till leverantören eller liknande, då man ännu varken fått varan/tjänsten eller fakturan utan enbart "reserverat" detta via pengar. Det blir därför lite felaktigt att bokföra detta som en betalning av en leverantörsskuld ( matcha fakturan mot inbetalningen ) då man ännu inte har bokfört upp leverantörsskulden. Det kan i sin tur göra att reskontran kan se konstig ut, eftersom man bokför bort en skuld innan den ens skett. Vi rekommenderar istället att du tar följande steg beskrivet nedan, för att få det rätt i din reskontra och i bokföringen.
1. Gå in under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter och bocka sedan i rutan Använd reskontrabokning av fakturor
2. Förskottsbetalningen läggs in eller kommer in via bankkoppling i Kassa- och bankhändelser
3. Välj Matcha - Övrigt uttag - Egen kontering och välj sedan ett motkonto avseende förskottsbetalning (tex 1684)
4. Invänta fakturan och bokför den sedan
5. För att markera fakturan som betald, gör en manuell verifikation och välj upp konto 2440. I fältet Faktura plockar du sedan upp fakturan som har tillkommit på grund av inställningen du gjorde i första steget. Därefter väljer du ett motkonto avseende förskottsbetalning (tex 1684)
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Om jag har missförstått eller om du har några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma här i tråden.
Önskar dig en fin vecka!
Agnes
... Visa mer
2022-06-10
16:40
Hej @NagelLinda! Tack för att du skriver in. Jag vill börja att fråga med vilken webbläsare du arbetar i? Och i samma veva rekommendera dig att testa Chrome och se om det funkar då och om du får upp några värden? Om du får upp några värden när du testar i Chrome och fortfarande får felmeddelandet när du trycker på lämna in skulle jag rekommendera dig att kontakta vår support så att de kan hjälpa dig att felsöka direkt i ditt program och ta reda på varför du inte kommer vidare. Men börja gärna att testa i Chrome och så hoppas jag att du därefter kan komma vidare! Hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Du får gärna återkoppla här i tråden så vi vet att det löser sig för dig. Önskar dig en fin helg! /Agnes
... Visa mer
2022-06-10
16:33
Hej @k_attis!
Tack för att du skriver in! Jag har hört mig för med teamet och som jag förstått det har vi för närvarande inget pågående underhåll i Visma Administration. Vi ska heller inte ha haft det under dagen.
Jag undrar vilken integration det är du använder med ditt program? Kan det vara så att det är den integrationspartnern som eventuellt har haft något underhåll? Har du haft möjlighet att få igång integrationen nu eller går det fortfarande inte?
/Agnes
... Visa mer
2022-06-10
16:25
Hi @Fd medlem!
Thanks for writing in!
If I have understood you correctly you have accidentally sent two incorrect invoices to your client when trying to credit the first incorrect invoice. I also understand it as the intent was to only send once invoice to the client. As you mention it is not possible to credit an invoice directly from the invoice itself as it is not an optional adjustment. Instead, you will as you also mention, need to create a manual credit to balance it out. You can then send the relevant credit to your client.
In case you have any troubles creating the manual credit or if anything seems to be incorrect you are very welcome to call our support team. They can connect to your program and guide you in real time.
I hope his helped you in your question. Let me know if anything is unclear or if I have misunderstood anything.
Wish you a great weekend!
/Agnes
... Visa mer
2022-06-10
14:49
Hej @Håkan Wimark !
Tack för att du skriver in. Det här ska vi förhoppningsvis hjälpa dig med.
Jag tänker att felmeddelandet du får kan betyda att kontot inte har en beskrivning på sig, eller att kontot finns med i en verifikation i filen men sedan inte i kontoplanen i SIE-filen. För att kontrollera detta kan du öppna SIE filen med till exempel Anteckningar på din dator och sedan söka på kontot genom att klicka Ctrl+F. I det här fallet söker du då på konto 1611. Det du behöver titta efter är:
Finns det någon benämning på kontot?
Finns kontot med på en verifikation men inte i kontoplanen som kommer överst?
Om kontot inte har en benämning behöver detta läggas till för att du ska komma vidare. Finns kontot med på en verifikation men inte i kontoplanen måste det läggas till och uppdateras i filen för att den ska kunna läsas in. Det kan vara lite komplicerat då benämningar ofta är uppbyggda av specialtecken.
Hittar du något av detta i filen skulle jag därför rekommendera dig att ringa in till mina kollegor på supporten så att de får koppla upp sig och kika i ditt program för att hjälpa dig vidare.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga.
Önskar dig en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-06-10
13:49
Hej @Fd medlem !
Tack för att du skriver in, det här ska vi hjälpa dig med.
Är detta ditt första år och årsavslut som du upprättar i Visma eEkonomi? Om så är fallet är det möjligt att ändra både start och slutdatum. Om det däremot inte är ditt första år så är det tyvärr inte möjligt då det första årets slutdatum fastställs av det andra årets startdatum. Det du kan göra om du upprättat fler än ett år är att göra en omstart för att kunna byta räkenskapsår. Du behöver alltså exportera datan till en SIE-fil, starta om ditt program och sedan importera datan igen. Mer om hur en omstart går till kan du läsa i den Skrivna Hjälpen Omstart av företag. I avsnittet finns en checklista att följa vid omstart samt en del viktig information att lägga märke till såsom att du inte ska starta om programmet ifall du också använder Visma Lön Smart, då alla uppgifter i löneprogrammet då också skulle raderas.
Du hittar inställningarna för räkenskapsår under Inställningar - Räkenskapsår och IB.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Behöver du göra en omstart och har fler frågor och funderingar rekommenderar jag dig att ringa in till våra kollegor på supporten.
Du är varmt välkommen att återkoppla här i tråden så att vi vet att det löser sig för dig.
Önskar dig en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-06-10
11:00
Hej @NagelLinda ,
Tack för att du skriver in!
Felmeddelandet du får kan bero på lite olika saker. Det kan röra sig om att det är något som är felbokat, en öresdifference eller liknande. Därför rekommenderar jag dig att du ringer in till våra kunniga kollegor på supporten så att de får koppla upp sig och kika direkt i ditt program för att se vad som kan vara fel.
Du får mer än gärna återkoppla här i tråden när du pratat med supporten så att vi kan sprida lösningen vidare ifall någon annan användare upplever samma felmeddelande.
Önskar dig en fin helg när det är dags och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Agnes
... Visa mer
2022-04-29
16:42
Hej @Mikael22,
Tack för att du skriver in och delar med dig av din upplevelse, vi uppskattar din feedback och jag vill försäkra dig om att vi tar med oss det du skriver om.
För att svara på dina frågor och synpunkter:
Vi förstår att situationen som uppstod kan vara frustrerande. Tyvärr är det här ett fel samt felmeddelande som kan uppstå när du konverterar från Visma Byråstöd till Visma Advisor. Har du ingen huvudkontakt inlagd i Visma Byråstöd så kommer det inte finnas någon huvudkontakt i Visma Advisor när du konverterar. I Visma Advisor är det obligatoriskt att ha en huvudkontakt registrerad, därav uppstår felmeddelandet. När du har lagt upp en huvudkontakt i Visma Advisor kommer inte felmeddelandet visas igen. Vi tar självklart med oss din feedback angående felmeddelandet för att se om vi kan göra det tydligare i framtiden.
Vi är medvetna om att det idag finns en viss komplexitet och problematik i att ändra eller radera räkenskapsår i Visma eEkonomi och förstår att det inte fungerar optimalt i alla situationer. Det är något vi arbetar för att hitta en lösning på. Dock vill jag vara transparant och nämna att det är något som kan ta tid att lösa då det påverkar stora delar av programmet. När det kommer till SIE-filen så kan du lösa det genom att antingen läsa in den kompletta SIE-filen igen. Programmet ska då automatiskt sålla och avvisa datan som redan finns i programmet men samtidigt importera ny data. Alternativt kan du skapa en SIE-fil av endast de månaderna som fattades i räkenskapsåret för att komplettera den data som redan finns i programmet.
Den här punkten är relaterad till den ovan. Med tanke på komplexiteten kring att ändra eller radera räkenskapsår i Visma eEkonomi så kan du i det här fallet tyvärr inte komma runt problemet genom att endast nollställa Visma Skatt & Bokslut Pro då data som innehåller fel år inte kan importeras från Visma eEkonomi. Som sagt är det något vi arbetar på men vi kan inte säga exakt när en lösning kommer vara på plats. Det finns två alternativ för att lösa problemet. Det ena är att starta om båda tjänsterna, eller så kan du ta följande steg:
Nollställ Visma Skatt & Bosklut Pro
Exportera en SIE-fil från Visma eEkonomi med nuvarande räkenskapsår
Öppna SIE-filen i Anteckningar och ändra Räkenskapsår i filen
Importera den manipulerade SIE-filen i Visma Skatt & Bokslut Pro
Du måste då fortsätta med SIE-filen även nästa år
Kalkyl för fåmansbolag, eller en liknande funktion, är ett pågående arbete och något vi kommer att ha stöd för i framtiden. Även här kan jag tyvärr inte lova något exakt datum.
Specifikation för periodiseringsfonder i en Enskild Firma är ett registrerat önskemål hos oss sedan tidigare. Jag har tyvärr ingen information kring vad status är på just det här specifika önskemålet eller datum för eventuell implementation som jag kan dela för tillfället. Om du skulle vilja lämna ett önskemål kring detta kan jag hänvisa till vår nya idéhantering där du kan lämna ditt önskemål direkt i din produkt, men som sagt finns det noterat hos oss som ett förslag.
Jag hoppas detta svarade på dina frågor och synpunkter. Om du har några följdfrågor eller funderingar är du självklart varmt välkommen att återkomma här i tråden.
Önskar dig en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-04-14
14:52
1Gilla
Hej @Fd medlem !
Tack för att du skriver in. 🙂
För att kunna dra frånvaro från innevarande månad så behöver du lägga in det manuellt direkt i lönekörnigen. Det finns alltså ingen ruta att bocka i för att det ska göras automatiskt. Anledningen till detta är att alla avvikelser registreras som en företagsinställning och att du i företagsinsällningarna endast kan välja mellan föregående period eller bruten period t.ex. 15-16. Löneperioden kan du välja att ställa in som innevarande i företagsinställningarna men alltså inte avvikelserna. Så, för att registrera sjukfrånvaro för innevarande period går du in på lönekörningen det gäller. Därefter lägger du till lönearten Sjuk och justerar datumen manuellt för att matcha frånvaron. Därefter klickar du på Spara.
Värt att notera är att frånvaro för innevarande månad inte kan registreras direkt i kalendern då kalendern lyssnar på företagsinsällningarna. Så alltså endast via lönekörningen när det kommer till frånvaro för innevarande månad.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Du är varmt välkommen att höra av dig i tråden igen om du har några ytterligare funderingar.
/Agnes
... Visa mer
2022-04-14
12:49
Hej @Ekonomikontoret On-line ,
Jag har testat här på mitt håll och det fungerade att dra och släppa filer via Chrome även för mig. Jag ska kika med teamet lite mer angående detta och ifall det finns någon ny uppdatering här. Jag återkommer nästa vecka.
Önskar dig en fin påsk!
/Agnes
... Visa mer
2022-04-14
11:40
Hej @Annika36 ,
Tack för att du skriver in 🙂
Angående din första fråga: Anledningen till att startsidan kan bli blank är att du loggat in med Internet Explorer vilket vi inte stödjer. Jag rekommenderar dig därför att kontrollera om det kan vara så och att testa att logga in med Google Chrome istället och se om det fungerar bättre.
Fråga två: Ja du kan använda olika mejladresser till olika företag för en anställd. Du kan även använda en och samma ifall det skulle vara att föredra. Både och är alltså helt okej. Att använda samma mejl är dock smidigare då den anställde enkelt kan bläddra mellan företagen i appen om den används. Har den anställde Kivra kommer allt till personens brevlåda utifrån personnumret, så då spelar det heller ingen större roll om det är samma eller olika mejladresser registrerade på den anställde.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Du är varmt välkommen att återkomma om jag har missförstått något eller om du har några fler funderingar.
Önskar dig en glad påsk!
/Agnes
... Visa mer
2022-04-14
10:59
Hej @Fd medlem !
Först och främst vill jag passa på att säga, varmt välkommen till oss här i Visma Spcs forum! Vi hoppas du ska trivas i gemenskapen 💮
Nu till din fråga. Du nämner att det inte går att skapa om momsrapporten som du har ångrat. Jag undrar om det inte går att klicka på bokföra för att skapa rapporten igen eller om det är så att det uppkommer avvikelser som du inte tycker borde finnas i rapporten och att du därför inte vill klicka dig vidare? Om det är det senare alternativet och att det uppkommer avvikelser har vi ett väldigt bra hjälpavsnitt om avvikelser i momsredovisningen i Visma eEkonomi. Avsnittet går igenom vad de kan bero på och hur du hanterar dem. Jag misstänker att det skulle kunna handla om ett avvikande datum eller ett avvikande belopp.
I avsnittet Avvikelser momsredovisning finns ett kapitel som heter Rätta avvikande datum som jag kan rekommendera dig att kika på. Gäller det ett belopp kan du läsa mer om vad som bör kontrolleras under Avvikande belopp och sedan även via länken Vanliga problem och lösningar - Momsredovisning - Jag har manuella verifikationer med avvikande belopp att kontrollera.
Om det är så att du har klickat på bokföra men att du inte kommer vidare rekommenderar jag dig att ringa in till vår supportavdelning då det kan vara så att de behöver koppla upp sig och kika i ditt program för att avgöra vad det är som pågår. Skulle du ha frågor kring hjälpavsnittet är du självklart också varmt välkommen att kontakta våra duktiga kollegor på supporten då de även här kan behöva koppla upp sig direkt i ditt program.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Du är varmt välkomna att återkoppla hur det går här i tråden så att vi vet att det löser sig för dig och så att vi förhoppningsvis kan sprida lösningen vidare för att hjälpa andra användare.
Glad påsk!
/Agnes
... Visa mer
2022-03-18
11:45
Hej @Fd medlem ,
Att du får ovan nämnt felmeddelande kan bero på lite olika saker. Dels kan det bero på om du arbetar i en äldre version (2017.0 eller tidigare) och om säkerhetskopian du försöker läsa in är tagen i en nyare version. Det skulle också kunna bero på att säkerhetskopian/filen är skadad och inte går att läsas in på grund av det. Så i ditt fall skulle jag rekommendera att du kontaktar vår kunniga support så att de kan få koppla upp i ditt program och hjälpa dig att kika på vad det är som orsakar detta. Jag länkar till vår kontaktsida där du hittar alla uppgifter samt våra öppettider för respektive program.
Jag hoppas detta hjälper dig i din fråga. Du är varmt välkommen att återkoppla i tråden med lösningen, förhoppningsvis kan det hjälpa en annan användare i en liknande situation i framtiden 🙂
Ha en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-03-18
10:50
1Gilla
Hej @Fd medlem !
Tack för att du skriver in. Det här ska vi hjälpa dig tillrätta med.
För att ställa in så att du kan skicka kundfakturor utan redigering likt du gjorde innan behöver du ta följande steg i programmet:
Gå till Försäljning - fakturahantering
Markera minst två fakturor ute till vänster
Klicka på Skicka fakturor
Klicka på pilen till höger om pappret/skiftnyckeln uppe till vänster
Välj Skrivarinställningar
Markera rutan Skicka e-post utan att öppna för redigering
Klicka på Ok
Nu ska du kunna skicka fakturorna utan att de öppnas som ett utkast igen.
Jag bifogar två bilder nedan för att förtydliga.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Har du några fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig i tråden igen.
Ha en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-03-10
16:58
Hej @nodanolo !
Tack för att du skriver in. Det här ska vi självklart hjälpa dig att få rätsida på!
Vi vill börja med att rekommendera att din leverantör i fortsättningen bara lägger in en rad per artikel på följesedeln och inte flera rader som innehåller samma artikel. Genom att göra detta kommer ni att slippa det här problemet på kommande beställningar 🙂
Men nu till problemet du upplever för tillfället. För att korrigera den här beställningen behöver du läsa in fakturan utan att koppla följesedeln. Därefter kommer du behöva ändra i antalet artiklar i följesedeln så att det blir 0 på alla rader utom en. Raden som är kvar med en artikel på i följesedeln kopplar du därefter mot artikelraden på fakturan. Då borde din följesedel stämma överens med fakturan.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Har du några följdfrågor eller skulle jag ha missförstått är du varmt välkommen att återkomma.
Ha en fin kväll.
/Agnes
... Visa mer
2022-03-09
08:37
Vi arbetar hårt för att dina produkter alltid ska vara dig tillgängliga, men ibland uppstår tyvärr incidenter och fel. Vid en eventuell incident eller bugg informerar vi dig så fort vi bara kan. I fliken Driftinfo kan du läsa om pågående driftstörningar och i fliken Kända fel får du uppdateringar om pågående fel och buggar i dina produkter. Vi uppdaterar kontinuerligt tills incidenten eller felet är löst.
Genom att prenumerera på fliken Driftinfo samt Kända fel i för dig relevant område missar du inte viktig information om din produkt. Varje gång ett inlägg publiceras i fliken får du en uppdatering direkt till din mejl.
För att prenumerera på en flik gör du följande:
Logga in i forumet
Navigera till Driftinfo eller Kända fel i relevant område
Klicka på de tre grå prickarna och välj sedan prenumerera i drop-down listan
... Visa mer
2022-02-18
15:10
Hej @Marie_93,
Jag har kikat på detta och vill du kunna skicka både LB och XML-filer under en period kommer du att manuellt behöva uppdatera inställningarna för respektive format varje gång du skickar din bankfil, vilket kanske inte är helt optimalt.
Det är alltså möjligt att lägga in kontonummer för att kunna skicka LB-filer, men du kan inte parallellt skicka XML-filer. Varför det inte är möjligt att skicka båda filformaten parallellt är på grund av att du inte kan lägga in ditt kontonummer i bankgiro-fältet i programmet. Vill du använda ditt kontonummer istället för ditt bankgiro kan du lägga in det i fältet IBAN/Bankkontonummer på fliken 2. Bankuppgifter i företagsinställningarna. När du gör detta måste du dock ta bort det som finns i bankgiro-fältet då det annars är den informationen som kommer att skickas med i betalfilen, vilket gör att det alltså inte går att ha inställningar för både XML och LB-formatet aktiva samtidigt.
Vill du skicka LB-filer går du tillväga enligt min beskrivning ovan. Vill du skicka XML-filer skickar jag med hjälpavsnittet Leverantörsfakturor/Utbetalningar där det står beskrivet hur du ska gå tillväga i avsnittet 'Varför får jag ett meddelande när jag laddar upp min betalfil till Danske bank?'. Detta blev ett väldigt långt svar nu men summa summarum kan du alltså skicka båda formaten, men inte parallellt. Varje gång du vill ändra format måste inställningarna manuellt uppdateras.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Du är varmt välkommen att höra av dig igen om något är otydligt eller kontakta mina kunniga kollegor påsupporten om du vill ha mer information kring detta 🙂
Önskar dig en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-02-18
14:06
Hej @Kvarnberget,
Okej då är jag med! Tack för att du gav mig mer information 🙂
Enligt god redovisningssed ska man vanligtvis göra korrigeringar i det första öppna räkenskapsåret efter man upptäckt felet och inte låsa upp ett gammalt år för att korrigera. Då ditt fel verkar ha uppstått i ett tidigare år rekommenderar jag att du kontaktar en redovisningskonsult så att de får hjälpa dig vidare i detta. Som du nämnde så supporterar mina kollegor det programtekniska medan vi i forumet hjälper till med det mer bokföringstekniska. I den här situationen måste jag dock hänvisa till en konsult då det kräver ett helhetsperspektiv på ett sätt vi inte riktigt har möjlighet till att ge här i forumet. En konsult kan titta på din bokföring historiskt för att förstå vart felet uppstod och sedan hjälpa dig att korrigera så att allt blir rätt och riktigt för just din situation.
Har du inte en konsult kan du hitta en passande i ditt område via vår hemsida Hitta en Redovisningsbyrå.
Jag önskar dig en riktigt fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-02-18
13:48
Hej @JonatanH,
Tack för att du skriver in. Du gjorde alldeles rätt som skrev din fråga i den här fliken 🙂
Jag har dubbelkollat med mitt team och vill meddela att detta inte är en bugg. Visma eEkonomi utgår ifrån att vi är en timme framåt vs UTC och går alltså inte efter landets lokala tid. Det här är tyvärr ingenting som kommer att ändras inom en snar framtid, så det du behöver göra är att vänta tills 01:00 när du behöver skriva in dina bankhändelser.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Om du har några fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig.
Önskar dig en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-02-17
14:14
Hej @Kvarnberget,
Tack för att du skriver in. Här skulle vi behöva kika på vad det är för typ av händelse som ligger på konto 2440. Jag skulle rekommendera dig att ringa in till våra kunniga kollegor på supporten så att vi kan koppla upp oss och kika direkt i programmet på vad det kan vara som orsakar detta.
Du får väldigt gärna återkoppla här i tråden så jag vet att det har löst sig för dig och gärna dela med dig av lösningen så att vi kan hjälpa andra i en liknande situation.
Jag önskar dig en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-02-17
11:06
Hej @Ulla__8 ,
Tack för att du skriver in och välkommen till Visma eEkonomi! Vi hoppas du trivs med programmet. Jag ska försöka hjälpa dig att få ordning på dina frågor.
1. I detta fallet gissar jag att du har bokat upp leverantörsskulder via manuella verifikationer. Stämmer det? Själva uppbokningen, där du frångår kontantmetoden och tillämpar faktureringsmetoden vid årsskiftet, hjälper programmet till med automatiskt. Detta sker i samband med momsredovisningen (beroende på vilken momsperiod du har). Du kommer då att få en notis i programmet som meddelar att både leverantörsskulder och kundfordringar kommer att bokas upp. Alternativt kan du skapa bokningarna själv i programmet genom att gå till Inställningar - Räkenskapsår och IB - Redigera - och sedan trycka på knappen Bokför kundfordringar och leverantörsskulder. Programmet bokar då upp alla skulder och fordringar du har kvar automatiskt. Då du har fått ett fel i årsavstämningen skulle jag i detta fallet rekommendera dig att ringa in till våra kunniga kollegor på supporten så att de kan hjälpa dig vidare i detta. När du ringer in kan vi koppla upp oss och kika i ditt program direkt, vilket jag tror skulle vara bra i det här fallet då det kan vara lite olika orsaker till att felet har uppstått.
2. I Visma eEkonomi kan du inte deklarera för två individer i samma deklaration. Det du kan göra är att fördela över och underskott mellan makar. Det gör du under Årsavslut - Justera deklarationsunderlag - Enskild firma - Övriga skattemässiga justeringar - Gemensam verksamhet.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Har du några fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.
Önskar dig en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-02-10
10:56
1Gilla
Visste du att du kan få information kring nyheter och kommande nyheter som rör dina produkter,, lagändringar och marknaden i övrigt via forumet? I det här tipset går vi igenom hur du håller dig uppdaterad genom respektive nyhetsflik i forumet.
Information vid nyheter i Visma Spcs forum
All information du behöver vid nyheter och uppdateringar får du via fliken Nyheter i respektive produktområde i forumet. Du kan också välja att få uppdateringar direkt till din mail genom att prenumerera på fliken Nyheter inom relevant område för dig.
Hur du går tillväga för att få uppdateringar direkt till din mail
Logga in i Visma Spcs forum
Klicka på ditt område eller produkt
Klicka på fliken Nyheter (Produktnyheter eller Ekonominytt för redovisningsbranchen)
Klicka på de tre prickarna uppe till höger av fliken
Välj Prenumerera i drop-down menyn
I tipset Prenumerera på innehåll i forumet kan du läsa mer om hur du går tillväga för att prenumerera i forumet.
... Visa mer
2022-01-31
14:23
3 Gillar
Har du fått en notifikation och/eller ett mail som meddelat att du har tilldelats en badge i Visma Spcs forum? Kanske har du stenkoll på vad en badge är, men för dig som undrar och är nyfiken på detta förklarar vi mer i det här inlägget.
I Visma Spcs forum använder vi oss av ett så kallat badge-system som triggas av olika handlingar från dig som användare. En badge är, i sin tur, en typ av visuell uppmuntran som tilldelas användare baserat på specifika handlingar och/eller vid viktiga milstolpar i forumet. De är byggda att triggas av ett ackumulerande nummer av handlingar från dig som användare. Ju mer du agerar i forumet desto fler badges kan du alltså få! Roligt, eller hur? 🤗
En badge triggas av följande handlingar i olika antal och konstellationer:
Inloggningar 💻
Kommentarer 💬
Utdelade likes 👍
Antal skrivna inlägg ✏️
Tilldelade likes 👍
Antal ‘Godkända svar’ ✔️
Tid som registrerad medlem i forumet 👤
Det finns även special-badges som kan vara baserade på vilken typ av avtal du har hos oss/vilken typ av produkt du använder 💰💻
Som exempel tilldelas du av badgen Första nya tråden när du gjort ditt allra första inlägg i forumet. När du tilldelas en badge ser det ut likt nedan.
Du får en notifikation i forumet på den lilla megafonen uppe vid ditt namn. I det högra nedre hörnet av din sida får du även en pop-up avisering som meddelar dig om vilken badge du just har tilldelats.
Om du klickar på aviseringen uppe på megafonen så kommer du till din händelsesida där du även har fått ett meddelande om vilken badge du har tilldelats samt vilken handling som har triggat badgen.
I din inkorg får du även ett mail med en kort rad om den badge du har tilldelats samt en länk in till forumet om du vill kika mer där.
Vill du inte få mail eller notiser när du tilldelas en ny badge går det självklart att ställa in via din profil och dina inställningar. För att justera aviseringarna från forumet klickar du på din avatar uppe till höger på sidan och väljer sedan Mina Inställningar i drop-down menyn. Därefter klickar du på Prenumerationer och bokmärken - Inställningar för informationsmeddelanden. Här kan du välja att slå på eller av pop-up aviseringar, realtidsaviseringar etc. så som passar dig bäst. Du kan även i listvyn under Meddelanden via e-post välja vilken information från forumet du vill få direkt i din inbox. Smidigt värre!
Vi hoppas du blir lika peppad av dina badges som vi är! God badge-lycka från oss på Visma Spcs 😀
... Visa mer
2022-01-25
14:36
2 Gillar
I det här tipset går vi igenom hur du publicerar och svarar på ett inlägg, samt får besked vid uppdateringar i trådar som publicerats under fliken Frågor och funderingar.
Hur ställer jag en fråga i fliken frågor och funderingar?
Logga in i Visma Spcs forum.
Gå till området där du vill skriva ditt inlägg och klicka på knappen +Påbörja ett ämne.
På sidan Nytt meddelande finns fälten Ämne och Huvudtext.
Börja med att skriva en så tydlig och koncis titel som möjligt för ditt inlägg i fältet Ämne.
Under fältet Huvudtext under fältet Ämne skriver du sedan innehållet i ditt inlägg. Ta med så mycket relevant information som möjligt men undvik att skriva ut personlig och känslig information. Du kan lägga till bilagor i din fråga om du vill men tänk gärna efter en extra gång så att du inte delar något som kan vara känsligt ur ett säkerhetsperspektiv.
Är du nyfiken på hur inlägget kommer att se ut när det är publicerat och klart i forumet kan du klicka på Förhandsgranska uppe till höger under fältet Ämne. Då ser du hur ditt färdiga inlägg kommer att se ut i forumet.
Lägg till relevanta etiketter så att det är tydligt för andra användare vad ditt inlägg handlar om.
När du är nöjd med ditt inlägg klickar du på knappen Publicera inlägg
Sådär! Ditt inlägg publiceras nu under fliken Frågor & funderingar i ditt valda område och kan nu läsas av forumets andra medlemmar.
Hur får jag besked om det finns ett svar i en tråd jag har deltagit i?
Om du har varit delaktig i trådens diskussion prenumererar du automatiskt på tråden och får ett mail till din inbox. Det går att avaktivera detta genom att bocka ur rutan Skicka ett mail till mig när någon svarar ifall du inte vill få mail.
Har du inte varit involverad i tråden kan du välja att prenumerera för att få ett mail till din inbox vid en ny uppdatering. Läs mer om hur du gör det i tipset Prenumerera på innehåll i forumet.
... Visa mer
2022-01-21
18:01
1Gilla
Hej @Daavvan,
I dagsläget finns det tyvärr ingen funktion som visar det beställda antalet vs det levererade antalet. Det vi kan föreslå som kanske skulle kunna hjälpa dig i den här situationen är att makulera offerten du har skickat för att sedan skapa upp en faktura utan koppling till offerten. Tror du att det skulle hjälpa dig i din hantering?
Jag skulle också kunna flytta över din tråd till vår idéflik om det är något du vill att vi kikar på tillsammans med vår utvecklingsavdelning? Jag kan inte säga hur prioriterat detta är just nu, men vi kan ta det vidare för utvärdering om du skulle vilja det.
Önskar dig en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-01-21
13:28
1Gilla
Härligt att höra att det löste sig och tack för att du delar med dig av lösningen! Så härligt när vi kan hjälpas åt att sprida kunskapen inom forumet 🙂
Önskar er en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-01-21
10:18
1Gilla
@Fd medlem Nu ser jag att min bild inte kom med av någon anledning, ber om ursäkt för det!
Men härligt att vi lyckades lösa det ändå och du hittade svaret du sökte :).
Önskar dig en fin helg också!
/Agnes
... Visa mer
2022-01-21
09:59
1Gilla
Hej @Fd medlem!
Detta är de kolumner du kan välja i programmet när du genererar Resultatrapporten:
Om du vill se resultatet månadsvis så kan du välja en månad som en period när du genererar rapporten genom att filtrera på månaden uppe på valet Datum. Därefter bockar du i Period under valet Kolumn för föregående år. När du gjort det genererar rapporten resultatet för den månaden samt samma månad föregående år.
Hoppas detta hjälper dig i din fråga. Har jag missförstått är du varmt välkommen att återkomma i tråden 🙂
/Agnes
... Visa mer
2022-01-21
09:19
Hej @monova & @QualiByte,
Jag hoppar in här i tråden.
Anledningen till att ni får en avrundningsdifferens i era årsavslut kan bero på att Skatteverket och Bolagsverket hanterar öresavrundning olika. Det är ok att lämna in siffror som diffar på ca 1 krona till Bolagsverket och Skatteverket då de hanterar avrundningar på olika sätt.
Om jag har förstått situation rätt så får ni upp en varning om en differens i er årsredovisning? Jag rekommenderar er att ringa in till vår kunniga support så att de kan koppla upp och hjälpa er rätta till detta och få bort varningen. Vi har ingen mailsupport för Visma eEkonomi, men däremot kan ni som sagt ringa in och tala direkt med en av våra supporttekniker som kan koppla upp till era program för att kika.
Hoppas detta hjälpte er i er fråga. Ni får gärna återkoppla här i tråden kring hur det gick för er.
Önskar er en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-01-20
17:12
Hej @EMKAB1,
Tack för att du skriver in!
I den här frågan skulle jag råda dig att kontakta Skatteverket så att allt blir rätt och riktigt för dig och din situation. Jag tänker att om lönen du ska betala ut gäller december så ska även förmånen vara i december. Men som sagt, slå Skatteverket en signal då jag inte vågar lova att så är fallet.
Du får jättegärna återkoppla här i tråden när du fått svar från Skatteverket så att vi kan sprida kunskapen vidare. Förhoppningsvis kan det hjälpa en annan användare i samma situation i framtiden 🙂
Önskar dig en fin kväll!
/Agnes
... Visa mer
2022-01-07
13:53
Hej!
Jag hoppar in i här i tråden bara för att säga härligt, ser ut som att @AnnicaL hjälpte dig att lösa dessa frågor @Fd medlem :).
Har du några ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig i tråden igen.
Önskar er båda en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-01-07
08:30
Hej Vts__!
Tack för att du skriver in.
I den här situationen skulle jag råda dig att slå en signal till Skatteverket för att få hjälp i din fråga. Då bokföring samt hantering av moms kan vara ganska komplicerat när det delas upp mellan olika företag inom en och samma koncern och det är viktigt att din bokföring blir rätt och riktig tycker jag det är bäst att höra vad de rekommenderar. Alternativt skulle jag råda dig att kontakta en redovisningsbyrå som kan hjälpa dig i hur du hanterar detta på bästa sätt. Om du inte redan har en konsult kan jag rekommendera dig att kika på vår hemsida Partners & Återförsäljare.
Eller kanske är det någon här inne i forumet som har erfarenhet om hur detta bör behandlas på bästa vis? Ni får gärna hoppa in i tråden i sådana fall 🙂
Hoppas detta hjälper dig i din fråga. Du får jättegärna återkoppla om du får några bra råd från Skatteverket du kan dela med dig av till andra användare här i forumet.
Önskar dig en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-01-05
12:16
Hej @Fd medlem !
Jag hoppar in är i frågan för att hjälpa dig vidare. Jag är dock lite osäker på vad du menar i din senaste kommentar. För att dubbelkolla, menar du att du har bokfört uttaget på 2010 istället för 2013?
Du får gärna återkomma med mer information så ska vi fortsatt hjälpa dig vidare. 🙂
Önskar dig en fin dag!
/Agnes
... Visa mer
2022-01-05
11:13
1Gilla
Hej!
Hoppar in här i tråden för att se om det är någon annan byrå här i forumet som arbetar i våra webbaserade program som kan och vill dela med sig av sina erfarenheter till @Agronom Andersson? 🙂
Skulle vara toppen om ni ville dela med er!
/Agnes
... Visa mer
2021-12-30
14:09
Hej Håkan,
Tack för att du skriver in!
Precis som du säger så kommer programmet inte automatiskt att fylla i beloppet i underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader (1.4), utan det behöver du fylla i manuellt. Som det ser ut just nu är det inget vi kommer att ändra på i modulen. Det som du skriver in i fältet kommer dock att föras över till blankett INK2 och skatten visas på sidan Skatteuträkning.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Har du följdfrågor eller om jag missförstått din fråga är du varmt välkommen att återkomma här i tråden igen :).
Önskar dig ett gott nytt år!
/Agnes
... Visa mer
2021-12-30
13:44
Hej @Fd medlem !
Vi skulle behöva lite mer information för att kunna vägleda dig i vad som har skett här. Innan du uppdaterade till version 2021.3, vilken version arbetade du i då? Beroende på vilken version du arbetade i innan kan det vara så att fakturahanteringen har förändrats då vi uppdaterade fakturahanteringen i version 2021.2. När vi släppte version 2021.2 lanserade vi en ny funktion som heter Fakturahantering och det är därifrån du skriver ut och mailar dina fakturor. Jag skickar med vårt hjälpavsnitt som går igenom versionsnyheterna där du kan läsa mer om den uppdaterade fakturahanteringen. Kika på 2021.2/2021.21 så bör du hitta rätt. I hjälpavsnittet Fakturahantering, listläge finns även mer information kring hur den här funktionen fungerar.
Jag hoppas detta hjälper dig i din fråga. Ifall det skulle vara så att du redan arbetade i version 2021.2 innan uppdateringen skulle jag rekommendera dig att kontakta våra kunniga kollegor på supporten så att de kan få kika tillsammans med dig i ditt program för att se vad som kan orsaka problemet.
Har du några följdfrågor är du varmt välkommen att återkomma här i tråden.
Önskar dig ett gott nytt år!
/Agnes
... Visa mer