Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bankfaktura i bankhändelser bestående av flera enskilda betalningar

Hej! Jag har kopplat Visma till min bank och får automatiska bankhändelser som jag ska matcha. Varje månad betalar jag en faktura till banken (klumpsumma) bestående av alla inköp jag har gjort med kortet. Jag måste ju räkna ut momsen på varje enskild betalning, dvs göra en verifikation per betalning... vilket jag nu har gjort. Min fråga är hur jag då kan "stryka" den bankhändelsen vars enskilda betalningar jag har gjort verifikationer för, alternativt om det finns ett bättre (eller korrekt) sätt att göra detta på. Min föreställning var att man kunde matcha en bankhändelse till flera verifikationer men det verkar inte gå att göra.
Tack på förhand!
3 SVAR 3
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej, jag har stött på problemet när det gäller löner som betalats ut och inte skickats i fil så att det blir ett uttag på banken. Finns två olika lösningar så vitt jag förstått det hela. Den ena lösningen är att du bokar var och ett kvitto som en verifikation mot t ex 2499 -  Andra övriga kortfristiga skulder. Och sedan tar du och bokar utbetalningen från banken mot hela summan på 2499. På så vis nollar du ut 2499 varje månad. Det andra alternativet är att matcha manuellt direkt genom att boka hela utbetalningen i 1930 och sedan varje kvitto för sig i debet (kostnad och moms). Hoppas något av dessa alternativ ska fungera. Men om du använder Visma scanner och ska koppla underlagen (kvittona) så måste det bästa vara att koppla varje kvitto, och boka inköpet mot 2499.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret! Ska testa detta. Men hur gör jag då för att matcha själva bankhändelsen? Jag går till Kassa- och bankhändelser, hittar bankhändelsen, och trycker på Matcha. Väljer jag då Övrigt uttag som bokföringshändelse och Egen kontering som kostnadstyp så får mitt konto 1930 automatiskt summan för bankhändelsen i kredit. Menar du att jag då ska boka den mot debet på konto 2499? Eller att jag bokar den mot konto 1930 igen, fast på debet... Då nollas iallafall summan. Jag har ju redan gjort verifikationer av alla betalningar som klumpsumman består av, och kostnaden för dessa bokades i kredit på 1930. Tack igen!
EDIT: Jag tror jag förstår vad du menar nu: Du menar att varje en av de individuella kostnaderna som jag har gjort verifikationer av och bokat på kredit i 1930 ska jag istället boka på kredit i 2499. När jag sedan matchar bankhändelsen kommer det automatiskt att bokas först i kredit på 1930, därefter ska jag nolla det genom att boka summan i debet på 2499. På så vis har jag lagt in varje individuell verifikation så att jag har korrekt moms, samtidigt som jag korrekt har dragit av kostnaden som kredit i 1930, samt nollat 2499. Har jag förstått dig korrekt? Tack för hjälpen!
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Ja du har förstått helt korrekt 🙂  Så det blir 1930 i kredit mot 2499 i debet. Viktigt är att ha koll på 2499 varje månad så att detta konto blir noll. Om du får en summa kvar så är det troligen ett kvitto som inte kommit med i bokföringen. Så som sagt var noga med avstämningen så att du inte sitter där vid årets slut med en summa kvar på 2499 som du måste reda ut. Lycka till!