Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

max1001
MEDLEM

Bankgirot accepterar inte OCR-nummer - eEkonomi

På en faktura så accepterar tydligen inte bankgirot det OCR-nummer som eEkonomi har genererat. Hur kommer det sig?

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 240313

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Är det när betalaren ska betala fakturan, som de får felmeddelande om att det är ett felaktigt ocr-nummer?

Programmet genererar ett ocr-nummer enligt den standarden som ett ocr-nummer ska vara uppbyggt, men utgång från fakturanumret. 

/Karl
max1001
MEDLEM

Det stämmer bra. Kunden var tvungen att ange OCR-numret i meddelandet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har inte hamnat i det tidigare men rätt spontant om programmet genererar OCR-nummer med utgång från faktura numret så klart det ska bli tokigt om faktura numret innehåller bokstäver
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, om kunden är tvingad att ange ocr-nummer vid betalning så beror det på att ert bankgironummer ligger registrerat med det som krav. Det kan ni omregistrera på banken om ni vill. Däremot förklarar inte det varför ocr-numret som eEkonomi registrerat tolkas som ogiltigt hos din betalare. Vet du exakt vilket meddelande de fick då numret angavs?
max1001
MEDLEM

Du missförstod mig. På fakturan som eEkonomi genererar anges ett OCR-nummer. Kunden försökte då givetvis ange OCR-numret. Banken (SEB) angav då att det var ett felaktigt OCR-nummer. Kunden fann då inget annat råd än att ange OCR-numret som meddelande.

Angående det Askarsson skrev: det genererade OCR-numret innehöll bara siffror.

Detta problem har jag inte upplevt tidigare så det verkar lite udda.
Thomas51
CHAMPION

Eftersom du inte haft problemet förut och kunden är säker på att hen skrivit in rätt nummer så kanske det är fel på alla fakturor som du gjorde samtidigt. Du kan kontrollera OCR-numret på http://www.autogiro.se/tjanster/inbetalningar/bankgiro-inbetalningar/ocr-referenskontroll/ är det fel på fler fakturor så har något hänt i eEkonomi.