Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Linusen
MEDLEM

Beräkning av soliditet i eEkonomi Deklaration/Årsredovisning + Gör färdigt och lås

Hej,
Helt ny i eEkonomi och sitter nu med extratjänsten Deklaration/Årsredovisning.

Fråga 1:
När man kommer till steget att upprätta årsredovisning så fyller Visma själv i soliditet 88%.
Men i mitt lilla företag är bara summan av skulder och eget kapital minus aktiekapital 125.562 och vinsten är bara 6750. Jag räknar då att soliditet till 5%. Varför ger Visma mig 88%?

Fråga 2:
I sista steget gör färdigt och lås står det "Lås räkenskapsåret och överför verifikationer till Visma eEkonomi"
Men detta kräver att man gjort klart delen/stegen innan som är årsredovisning eller hur.
Normalt har vi årsstämma runt april men vi vill ju gärna göra bokslut innan dessa, så snart det går.
Vi har då bokfört skatteskulder (prelskatt som skiljer sig från uträkning och vinstskatt) och vinst mm samt i nya året bokfört "Vinst i väntan på årsstämma".
Eftersom prelskatt ska in feb i nya året och vinstskatt maj så är det ju trevligt att ha detta bokfört snarast så man kan bokföra "bort" det feb när det debiteras (kvarskatt prel ) och maj (kvarskatt / vinstskatt). Men med eEkonomi Deklaration/Årsredovisning får man i steget skatteuräkning fint förklarat för sig summan som ska betalas senast 14/2-22 (prelskatt) och slutskatt ska betalas senast 4/5 men hur har ni tänkt här då det inte går att bokföra dessa skulder förrän man gjort klart årsstämma/årsredovisning för att få verifikationerna skapade av Deklaration/Årsredovisning? Är det tänkt att vi ska göra bokslutet som vi alltid gjort utan denna tjänst och sedan enbart använda den för årsedovisning, stämma, deklaration? För vad är då poängen med sista steget när Visma säger att de ska skapa verifikationerna? Hänger ni med? Hur är denna tilläggstjänst tänkt att användas? Steg för steg? Om jag gör sista steget för att få in verifikationerna och därmed låser året men då har rätt kvarskatt bokfört inför dess betalning i februari. Kan jag trots detta under feb, mars gå och justera innehållet i årsredovisningen i tjänsten och fixa deklarationen efter årsstämman i maj?

8 SVAR 8
Linusen
MEDLEM

--

Hej Linusen!

 

Fråga 1:
I vårt hjälpavsnitt Soliditet kan du se hur programmet räknar ut soliditet. Kika gärna över de värden du har lagt in i programmet och jämför med de du räknat på manuellt för att se om det överensstämmer.

 

Fråga 2:

Jag tror att du hittar svaret på den här frågan i tråden Digital inlämning av årsredovisning, där vi visar hur flödet är tänkt att fungera i Deklaration/Årsredovisning. Jag vill också passa på att skicka med dig vår hjälpsida Deklaration i aktiebolag där du också kan se hela flödet.

 

Om du behöver ytterligare hjälp eller har andra funderingar får du självklart återkomma så hjälper vi dig vidare.

/Tinne

Hej,

Den tråden besvarar inte om sista steget "Gör färdigt och lås" kan göras innan årsstämman och om jag sedan i efterhand kan gå in för att skicka in årsredovisning och deklaration.

Visma har ju själv räknat ut att det finns kvarskatt och meddelat att detta ska betalas senast 14/2 och 4/5 men jag kan inte få in verifikationerna om jag inte "gör färdigt och lås". Jag vill ha verifikationerna för att boka bort dom när väl dessa skulder är betalda och de kommer betalas innan årsstämman.

Gör färdigt och lås kommer enbart skapa verifikationer för vinst, skatt kan man se i programmet och har inget med besluten om eventuell utdelning eller annat som inte kommer ske för oss. Vad skatt och resultat blev kan inte årsstämman ändra på. Däremot om de inte håller med om utdelning eller annat (som vi inte kommer ha i år) så kan det bli ändring på hur vinst ska hanteras, men det blir ju då någon som hanteras och bokförs nu 2022.

Så som sagt, min fråga om man kan göra klart Gör färdigt och lås och sedan gå in för att hantera deklaration och årsredovisning hanteras inte i tråden du hänvisar till.

På den andra länken står det "När båda deklaration och årsredovisning är klar och inlämnat ska du låsa räkanskapåret. Det gör du under Gör färdigt och lås Deklaration/Årsredovisning. Här ser du vilka bokslutstransaktioner som överförs till ditt Visma eEkonomi i samband med att du låser räkenskapsåret.". Frågan, då, kan vi göra detta innan årsstämman och sedan efter det är låst gå och skicka in?

Det betyder att vi måste bokföra våra betalningar av kvarskatt som ska ske senast 14/2 och vinstskatt 4/5 utan att ha hunnit ha årsstämman och mer oroande innan vi kunnat bokföra detta som skuld som sista post på föregående år eftersom det enbart händer i "Gör färdigt och lås". Det kanske är så det ska fungera men det känns bakvänt på något vis. Att kvarskatt skulle släpa efter 4-5mån in i nya året. Vår revisor tyckte inte detta kändes bekvämt. Ser på filmen att man kan låsa upp om man vill för att göra korrigeringar. Det är inget vi kommer behöva göra men hela min fråga handlar om att filmen vill att man skickar in allt innan man har årsstämman. Det är väl inte så det sker normalt. Det görs efter stämman.

Hej Linusen!

 

Steget “Gör färdigt och lås” kan inte göras förrän årsstämman är gjord. Anledningen till detta är för att det är på årsstämman som bland annat resultat- och balansräkning ska fastställas i årsredovisningen. Årsredovisningen är alltså inte färdig för låsning förrän årsstämman har genomförts. Däremot kan du spara ner och skriva ut årsredovisningen utan att ha angett ett datum för årsstämman. Programmet kommer att ge en varning om att datum inte är angett, men du kan komma förbi den varningen och skriva ut den ändå, men den blir inte låst. När ni sedan har haft er årsstämma kompletterar du med resterande uppgifter, färdigställer de sista stegen och skickar in till Bolagsverket. 

 

Om ni väljer att ha årsstämman i april får ni alltså avvakta med ert bokslut till efter stämman, det är först då ni kan lämna in årsredovisningen med datum och underskrifter.

 

Gällande preliminärskatten så hanteras det i år 2022, precis som du gör löpande och den sista 12e betalningen som görs i februari hanteras inte i själva årsavslutet. Du kan därför hantera den betalningen utan att vara klar med årsavslutet för 2021. Den eventuella skatt du pratar om att ni skall betala in i maj kommer inte vara för räkenskapsåret 2021 i och med att denna deklareras i och betalas inte förrän runt sent i år (2022) alternativt nästa år (2023). Så om ni har någon skatt som betalas i maj 2022 så bör den gälla ett tidigare räkenskapsår som redan är avslutat och deklarerat.

 

Jag hoppas att mitt svar ovan kan förtydliga programmets uppbyggnad och arbetsflöde för dig.

/Tinne

2510 Skatteskulder verifikationen kommer bla med "gör färdigt och lås" och denna ska betalas innan vi har vår årsstämma i maj. Det var därför jag ansåg att det var lite bakvänt att inte kunna ha denna skuld post innan den ska betalas. "Bör betalas senast 2022-05-04" står det i Visma Deklaration/Årsredovisning men vi har årsstämma 10/5. Inser dock att man kan göra "gör färdigt och lås" och om stämman inte är överens om hur allt ska fördelas kan man låsa upp.

Följfråga till dig Tinne.
Vid gör färdigt och lås får man sista verifikation för föregående år.
8999 och 2099 bland annat.
Men det finns ingen automatisering i skapande av verifikationer när det kommer till att årsstämman godkänner detta under årsstämma 2022 så det skapas bla. 2091 för balansera in vinsten? Eller är det tänkt man gör detta manuellt?

Hej Linusen!

 

Jag förstår ditt tankesätt och att det blir lite knivigt i och med att ni har årsstämman i maj.

När du klickar på “Gör färdigt & lås” innebär det att årsstämman är gjord och att årsredovisningen därmed har blivit godkänd samt underskriven av styrelsen. Anledningen till att vi har den begränsningen är att årsredovisningen enligt lag måste godkännas och skrivas under av styrelsen för att kunna låsas och skickas in till Bolagsverket. När du väljer att låsa årsredovisningen skapas verifikationerna för årets vinst och resultat, som du själv skriver. Om årsredovisningen då inte är godkänd och det tas beslut på årsstämman som gör att årsredovisningen behöver ändras, behöver ni då låsa upp årsredovisningen och göra ändringar. Enligt god redovisningssed ska det inte genomföras några ändringar efter låsning och vi rekommenderar inte att låsa upp årsredovisningen.

 

Verifikationerna som skapas vid “Gör färdigt & lås” som du nämner i din sista fråga skapas alltså när årsredovisningen är godkänd. Vill du göra en omföring till konto 2091 gör du detta manuellt efter att du har låst årsredovisningen.

 

Hittade den här vägledningen på SKV som kan hjälpa dig förstå datumen/betalning innan bokslut är helt klart. Anledningen till att dessa inbetalningar görs även innan bokslut är klart är för att de är baserade på om man tror att man kommer ha kvarskatt på över 30 000 kr. Då kan man betala in dessa pengar vid dessa datum för att undvika kostnadsränta. Det är alltså inte baserat på den fastställda årsredovisningen, utan på preliminära siffror vanligtvis.

 

/Tinne

 

Tack

 

Följfråga till dig Tinne.
Vid gör färdigt och lås får man sista verifikation för föregående år.
8999 och 2099 bland annat.
Men det finns ingen automatisering i skapande av verifikationer när det kommer till att årsstämman godkänner detta under årsstämma 2022 så det skapas bla. 2091 för balansera in vinsten? Eller är det tänkt man gör detta manuellt eller ska det ske via Deklaration/Årsredovisning "gör färdigt och lås"?

Hej!

 

Detta är något du gör manuellt, det skapas ingen sådan verifikation vid låsning av årsredovisningen.

 

Önskar dig en fin kväll!

/Tinne