Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Betalat ut en längre summa än den på lönebeskedet

Hej!

 

Det blev en riktigt miss i samband med lönen som var då det oväntat blev en annan summa att betala ut. Den nya högre summan bokfördes medan den gamla lägre överfördes från kontot.

Hur gör jag för att få det så korrekt som det kan bli nu? 

AGI är inlämnad så det jag vill göra är att bokföra i Visma att det finns en skuld (såsom till närstående) och sedan betala ut summan från bankkontot.

 

Mvh Anna

5 SVAR 5
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej hej! 

 

Det är lätt hänt att det blir tokigt ibland, men som tur är så går ju faktiskt det mesta att lösa! 

 

Det viktiga i ditt scenario är att du matchat lönebeskedet mot utbetalningen för att lönebeskedet ska markeras som betalt. Här kommer en lång steg för steg beskrivning för att du ska få rätt på allt: 

  1. Gå in under Kassa- och bankhändelser och matcha utbetalningen mot Löneutbetalning
  2. Välj upp lönebeskedet 
    Du har nu en differens eftersom lönebeskedet och det utbetalda beloppet inte är samma
  3. Klicka på Ny bokföringshändelse 
  4. Välj Övrig insättning - Egen kontering och bokför differensen på 2820 - Kortfristiga skulder till anställda 
  5. Bokför 

 

När du sedan gör utbetalningen på mellanskillnaden till den anställde så matchar du den bankhändelsen mot Övrigt uttag - Egen kontering och plockar åter igen upp konto 2820 - Kortfristiga skulder till anställda

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack!

 

Tyvärr är det inte så enkelt eftersom jag dessutom via kassahändelser redan har bokfört utbetalningen med summan på lönebeskedet och jag därför även behöver korrigera den verifikationen. 

Går det att få det rätt ändå?

 

Vänligen Anna

Menar du att du har lagt in en bankhändelse i programmet som inte har samma belopp som utbetalningen på företagets bankkonto? 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, jag gjorde lönebeskedet och bokförde det som utbetalt med den summan som stod där. Dock togs summan som gällde för förra lönen från kontot så med det stämmer inte bankhändelsen med summa tagen från kontot. Så svar ja på frågan.

Jag förstår. 

Du kan skapa en bankhändelse på mellanskillnaden som du bokför som en Övrig insättning - Egen kontering och bokför mot konto 2820 - Kortfristiga skulder till anställda. När du sedan gör utbetalningen till den anställde så matcher du bankhändelsen mot Övrigt uttag - Egen kontering och plockar åter igen upp konto 2820 - Kortfristiga skulder till anställda

 

Jag vet inte vilken bank du har, men jag vill verkligen rekommendera dig att börja bokföra utifrån kontoutdraget istället för att bokföra lönebeskeden som betalda på lönebeskedet. Börjar du matcha utifrån kontoutdraget under Kassa- och bankhändelser så kan du vara säker på att du alltid har belopp som stämmer överens. Läs gärna var som gäller för din bank i avsnittet Bankhändelser.