Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokför Izettle överföring

Hejsan!

Jag tänkte bokföra överföring från Izettle.

På underlaget finns både kort, swich och kontant.

Försäljningen på dagen(underlaget) är baserat på alla dessa. Däremot överförs kortpetalningarna. Kontanterna får jag sätta in i efterhand och swichbetalningarna dyker upp på så man kan matcha dessa i kassa och bankhändelser.

ska jag skapa enskilda faktureringsunderlag för swich transaktionerna så jag kan matcha dom mot det?

När kontanterna sätts in får jag skapa en faktura med produkterna som matchar pengarna jag satt in?

Korttransaktionerna kan jag bokaföra som jag gör med payson överföringarna.

Dvs.

1. Skapar en faktura med alla artiklar jag sålt.
2. Match bankhändelser
3. Väljer inbetalning från betalkort och letar fakturan.
4. Trycker sedan ny bankhändelser
5. Väljer övrigt uttag och efter det egen kontering.

Där väljer jag
1930(kredit)
6571(debt)
2641(debt)
6571(debt)

6. bokför

Finns det något koppling mellan Izettle och Visma så man slipper göra så mycket manuellt?

Finns det något annat sett att göra detta på?

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Gör det enklare. Så här gör jag då jag bokför med en dagrapport från butiken som underlag. Bokföringen görs när jag ser intäkten som en bankhändelse, normalt dagen efter, dv  när betalningarna via vår kortläsare kommit in:

D 1930 insatt på kontot
D 1910 kontanter enl dagrapporten
D 1931 betalat med Swish eller iZettle enl dagrapporten
K 3010 sålt
K 2610 utgående moms

Oftast tillkommer några konton, exv 2421, 2422 och 3740.

Varje insättning på kontot från Swish eller iZettle visas som en bankhändelse. Jag bokför varje sådan så här:
D 1930
K 1931

Använder alltså 1931 som ett rent transaktionskonto. Saldot på kontot ska alltid bara vara lika med  summan av gjorda betalningar med Swish eller iZettle som ännu inte kommit in på kontot och bokförts.

Du behöver inget särskilt underlag när du bokför de insättningarna.

SweAfro
MEDLEM

https://youtu.be/sJXKUyoEAA0?list=PLCA105369B4EE03B0

Please see the above video and you will find solution to your question (you can connect Izettle to Visma eEkonomi and the transactions can be registered automatically)

Fd medlem
Inte tillämpbar

Den rutin som videon visar verkar onödigt krånglig. Den kan ev vara till hjälp om ALL försäljning sker med betalning via iZettle. Om man, vilket är det normala, har olika betalningssätt är det bara krångligare att ha en egen rutin för just iZettle.
Använder man den beskrivna kopplingen måste man ju på dagrapporten manuellt  plocka bort den försäljning som har betalats med iZettel.
Bara en massa extra krångel med risk för avstämningsproblem.