Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Föreslaget konto - eEkonomi

Sedan länge finns en inbyggd rutin som baserat på tidigare bokföringar föreslår ett konto då man bokför en bankhändelse. Jag klagade på den så fort den dök upp. Men den fungerar lika illa fortfarande.
Aktuellt exempel. Jag har betalat en parkering och ska bokföra en bankhändelse med beloppet 112:-
Då dyker ett förslag att använda kontot 5619 och en grön knapp visas med texten "Använd kontot". 
Om jag klickar på den, vilket verkar naturligt, så blir det fel!
Systemet lägger hela beloppet på 5619. Jag måste således ändra belopp till belopp före moms och sedan lägga till en rad med momsen.
Mycket enklare att strunta i förslaget och fylla i rätt belopp från början på resp konto.

Hur i hela friden har ni tänkt? Ni vet ju att det kontot avser en utgift som är momsbelagd. Om ni nu tror er förenkla för oss så kan ni väl lägga 80% av beloppet på 5619 och resten på 2641.

Eller bara skapa en tom rad med kontot ifyllt så att jag själv fyller i rätt belopp.

Det här är inte första gången som ni hittar på s k förenklingar som bara krånglar till det.
2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

Jag brukar göra tvärtom. Först bokför jag ingående moms och därefter använder jag föreslaget konto via gröna knappen. Det underlättar.

MVH
RoffaK

Samma här! Tycker det fungerar bra. Har alltid bokfört momsen först så det är inget nytt för mig. Restbeloppet blir en kostnad.

Ett tips är också att scanna parkeringskvittot och se till att den kopplas till transaktionen för då brukar den oftast läsa in momsbeloppet direkt och sen klickar man på den gröna knappen.

Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100