Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokför försäljning av inventarie

Vi har sålt en maskin för 450 ́(360 ́+ moms 90 ́). Den har köpts för 500 ́och skrivits av med 100 ́. Alltså en förlust med 40 ́. Vi bytte redovisningsprogram under 2015 och matade in alla inventarierna i inventarieförteckningen i efterhand, vilket kan innebära problem? Maskinen finns dock noterad i förteckningen med 400'som kvarvarande värde. Vid försäljningen skrev jag av misstag ut en vanlig kundfaktura och 360 ́ blev redovisad som varuförsäljning. Har ringt och frågat hur jag ska rätta detta i bokföringen samt vilka åtgärder som behöver man göra i inventarieförteckningen. 
Fick mailsvar från er med denna instruktion:

"Bokför försäljning av inventarie:

När du har sålt en inventarie måste du skapa en manuell verifikation för att din försäljning, momsredovisning och ditt resultat ska bli korrekt. Du måste också också skriva ett manuellt kvitto och ge till köparen av inventarien. Du bokför du försäljningen av inventarien enligt nedan:

 

Steg 1. Registrera försäljningen

  1. Välj Ny verifikation.
  1. Välj konto 1510 Kundfordringar och bokför hela
    försäljningsbeloppet i debet.
  1. Välj konto 2611 Utgående moms på försäljning inom
    Sverige och bokför den utgående momsen i kredit.
  1. Välj konto, beroende på om du gjorde en vinst
    eller förlust vid försäljningen, och bokför vinsten/förlusten i kredit. Välj konto 3970 Vinst vid avyttring av immateriella och materiella inventarier om du gjorde en vinst vid försäljningen och konto 7970 Förlust vid avyttring av immateriella och materiella inventarier om du gjorde en förlust.
  1. Välj Bokför."
 

Summan på debet sidan blir enligt ovanstående 450'. Summan på kreditsidan blir då 90 ́+ 40 ́= 130 ́ ? Verkar inte utgöra fullständig förklaring för försäljningstransaktionen?

Dessutom tycker jag att förlusten borde hamna på debetsidan, för att belasta resultatet?

Hur ska jag bokföra förlustaffären, rätta den felaktiga kundfakturan samt göra rätta åtgärder i inventarieförteckningen, och framför allt, i vilken ordning? 

 

Mvh//Stefan&Lisa

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 240222

22 SVAR 22
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ett enormt tack! Nu har jag äntligen lyckats lösa hela problemet så att allt blir rätt 🙂

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

 

Jag gjorde ett inköp av en traktor i år (2021) som var tänkt att lägga in som anläggningstillgång men det har inte blivit så och nu funderar jag på att sälja den, behöver jag göra något speciellt eller det är bara fakturera personen som köper den likadant som när jag köpte in den?

Den kostade 40000:- + moms så det var tänkt att göra avskrivning på den men det har jag inte gjort ännu.

Jag använder Vismas bokföringsprogram.