Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Therese 3
NY MEDLEM

Bokföra Hotellpaket

Vi bjöd vår anställda på En hotell övernattning med spa och i detta ingick en 2 rätters middag istället för att ha en personalfest.

Hur bokför jag detta rätt?

Jag har ingen aning om vad själva middagen kostade då övernattning och middag var ett paketpris. 

 

Alla tips mottages gärna.

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Resan till och från övernattningsorten är helt avdragsgill och kan bokföras på konto 5800 resekosntader.

När det gäller övernattningen så är den också helt avdragsgill och kan även den bokföras på konto 5800. Däremot så bör du kontakta hotellet och fråga vad kostnaden för enbart övernattningen var. 

Spabehandlingarskall bokföras som intern representation och är avdragsgillt med 180 kr plus moms och person.

Bokförs då på följande sätt

1930 Kredit (Total kosntad för spabehanlingar)
7631 Debet 180 
2641 Debet (moms på 180 kr)
7632 (Debet resterande belopp)

Även maten skall bokföras som intern representation men där är kostnaden inte avdragsgill. Däremot får man dra av för moms på upp till 300 kr per person

1930 Kredit (Total kosntad mat och dryck)
7632 Debet (Ej avdragsgill kostnad)
2641 Debet (Avdragsgill moms)

Det finns på nedan sida från skatteverket ett forumär som går att fylla i för att beräkna vad som inte är avdragsgillt och hur mcyket moms man får dra av.

https://skatteverket.se/foretag/moms/kopavarorochtjanster/representation.4.15532c7b1442f256baec84b.h...

/Joachim

Therese 3
NY MEDLEM

Tusen tack för den utförliga beskrivningen.

Jag har kontaktat Hotellet om vad endast övernattningen kostade utan matkostnader.

 

Men en dum fråga till då kanske......

Om dom tagit massage vilket inte ingick i själva bokningen utan det var bara inträde till spaet i hotellet som ingick, kan dom då lämna kvitto till oss och  dra av massagebehandlingen som friskvård?

 

 

Hej

Det går absolut och be om kvitto och sedan ersätta den anställde för det som friskvård.

/Joachim