Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

asa___32
MEDLEM

Bokföra dagskassa, kontanthantering och kort i samma verifikation? - eEkonomi

Kan ni på ett enkelt sätt förklara hur man bokför sin dagskassa med kontanthantering samt korthantering där pengarna för korttransaktionerna ej finns på kontot samma dag?
Har läst en lång tråd om detta där ni avslutningsvis säger att man kan göra detta men inte visar hur det ska gå till.

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 24-02-12

14 SVAR 14
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Då vill jag bara börja med att kontrollera om du bokför enligt kontantmetoden eller faktureringsmetoden?

asa___32
MEDLEM

Hej!
Kontantmetoden
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

I och med att du har kontantmetoden bokför du endast när pengar kommer in eller lämnar ditt konto, undantagsvis vid årsskiftet. Det innebär att transaktionerna som avser kortköp registrerar du först när du fått in pengarna på ditt konto.

När du registrerar en insättning går du via Kassa- och bankhändelser och väljer det kontot som du ska bokföra på. När det gäller kontanterna väljer du ditt Kassakonto. Jag antar att pengarna från kortköpen sätts in sen på ditt Bank, checkräningskonto och då väljer du det när du bokför den delen sen.

När du valt konto får du skapa Ny kassahändelse, fyll sedan i datum, referens och belopp och klicka på Lägg till. Sedan får du välja att Matcha den här händelsen. Du får välja Övrig insättning som bokföringshändelse och sedan Egen kontering. Nu kan du fylla på med rätt försäljnings- och momskonton. Du avslutar genom att klicka på Bokför.

Skulle det vara så att du vill bokföra både på konto 1910 och 1930 samtidigt kan du göra enligt ovan först och sedan bara hämta upp 1930 i konteringen och fylla på innan du bokför. 

Om något är oklart eller om du har fler funderingar får du gärna återkomma här.

Marianne Jansson
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Vad menas med att hämta upp konto 1930?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Uttryckte mig lite otydligt kanske. 🙂
Jag menar helt enkelt att du väljer konto 1930 på nästa lediga rad och konterar klart allt i samma händelse, om du inte vill dela på det.

/Annie
Marianne Jansson
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Kan jag välja bankhändelse enl kontoutdrag och lägga till kassan där eller måste jag gå från kassa och lägga till 1930?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det fungerar lika bra på andra hållet, att stämma av ditt kontoutdrag från banken och sedan lägga till kassan.
Marianne Jansson
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Då provar jag det, tack!
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Dagskassa med kontanter och kortköp.


Hej!
Jag skall börja bokföra i visma eekonomi.
Jag driver butik och har då Dagskassa med både kontanter och kortköp.
Jag antar att jag bokför hela Dagsrapporten tex 1000kr och spec varje varugrupp.
Men hur bokför jag kontanter resp kortköpet mot kassan...? Jag måste väl få kontant beloppet för sig och kortköps beloppet för sig varje dag.
Marie
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
bokföring kontant och med kontokort.


Jag har foljande information:
Försäljn varor 6% sv - 1 226,41 kr netto + Utgående moms på försäljning inom Sverige, 6% - 73,59 kr

Försäljn tjänst 12% sv - 107,13 kr netto + Utgående moms på försäljning inom Sverige 12 % - 12,87 kr

Detta är betalt:
1104 kr - kontant
316 kr - med kontokort

Hur ska jag bokföra detta i visma e-ekonomi?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra intänkter som butik.

Hur bokför jag vanliga intänkter, dvs försäljningen, i eEkonomi? Har en fysisk butik, inte webb.
Tacksam
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Dagskassa - eEkonomi.

Hur ska jag boka dagskassa med både kassa och även bankinbet som kommer ett par bankdagar senare på mitt konto? I hjälpen hittade jag endast inbet antingen på det ena eller andra kontot.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kanske inte helt förstår din korta fråga men jag har en vanlig butik med kassa och kortbetalning.
Alla kontantköp bokförs på 1910 kassa i samma verifikation som kortköp på 1930. Kredit utgör moms 2610 och försäljning 3010. Ibland även 2421 och 2422 för presentkort och tillgodokvitton. När vi sedan deponerar kontanterna i bankboxen så dyker de upp på bankkontot efter några dagar. Då bokförs beloppet debet 1930, kredit 1910.
All bokföring baseras på z-rapporten och görs när kortbeloppet syns på bankkontot.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Detta var precis det jag var ute efter,tack.