Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Wictoria
MEDLEM

Bokföra faktura som är betalad detta år på faktura från förra året - eEkonomi

Jag har ett nytt bokföringssystem och behöver hjälp av min revisor att se över den gamla bokföringen innan jag gör ingående balans. Jag vill inte föra över mina gamla uppgifter då de känns att ja behöver uppdatera mitt sätt att bokföra. Kan jag ändå bokföra fakturan som betald?
Ska jag scanna in den gamla fakturan och göra en manuell verifikation för att matcha, eller hur ska ja göra? Börjar få gråa hår nu....
Mvh, Wictoria
2 SVAR 2
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Wictoria!

Om fakturan är obetald över årsskiftet så ska den ligga på bokföringskonto 1510 eller kanske ännu hellre *1518 i ditt nya program.
Du bör inte lägga in den igen på det nya året utan om jag vore du skulle jag göra såhär när du får betalningen.

Gå in under Kassa- och Bankhändelser. Lägg upp inbetalningen som en ny bankhändelse med datum då inbetalningen skedde, eventuell referens och fyll i beloppet du fått inbetalt.
klicka på Matcha och välj Övrig insättning - Egen kontering.
Se till att kontot för kundfordringar hamnar i kredit och ditt bankkonto i debet.


*1518 burkar användas för obetalda fakturor som inte finns i systemet och 1510 för obetalda kundfordringar.
Skulle du råka välja fel när du registrerar inbetalningen kan du justera det i efterhand annars kan du ju bara dubbelkolla med redovisningskonsulten vilket konto han föreslår.

/Anna

P.S: Vill du lära känna ditt nya program så rekommenderar jag vår korta utbildning som du hittar här: https://elearning.vismaspcs.se/eekonomi/komigang/
D.S
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Wictoria
MEDLEM

Stort Tack för svar!