Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra fakturor vars belopp inte överrensstämmer med banktransaktionerna - eEkonomi

Hej,

Jag har råkat ut för ett klurigt bokföringsfall och vet inte riktigt hur jag bör lösa det. Mitt AB säljer applikationer via ett annat företags online-plattform. Intäkterna samlas in av det andra företaget och skickas därefter till mitt företags bankkonto. Jag får dock bara ut 70% av intäkterna eftersom det andra företaget behåller 30% av intäkterna i utbyte mot att jag får sälja på plattformen. Det innebär att om jag säljer för 1000 kronor under en månad så kommer endast 700 kronor att skickas till bankkontot.

Eftersom det andra företaget är baserat inom EU gäller omvänd skattskyldighet. Jag måste då skapa en faktura (efter att pengarna skickats till bankkontot) som bokförs på följande sätt:

3048 momskod 39 (0%)    kredit   1000:-  (Försäljn tjänst EG momsfri)
1510 ingen momskod        debet   1000:-  (Kundfordringar)

Det andra företaget skickar även en faktura till mig avseende de 300 kronor som dragits av från mina intäkter. Den bokförs enligt följande:

2440 ingen momskod          kredit    300:-   (Leverantörsskulder)
2614 momskod 30 (25%)    kredit    75:-    (Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 %)
2645 momskod 48 (0%)      debet    75:-    (Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet)
4535 momskod 21 (25%)    debet    300:-  (Inköp av tjänster från ett annat EU-land, 25 % moms)

Så jag har egentligen två frågor:

1. Hur skall betalningen av dessa två fakturor kunna bokföras när den ena avser en intäkt på 1000 kronor medan den andra avser en kostnad på 300 kronor? På bankkontot finns endast en transaktion registrerad, nämligen en inbetalning på 700 kronor.

2. Skall jag bokföra 1000 kronor eller 700 kronor som intäkt på konto 3048 i min första kontering med tanke på att jag endast får ut 700 kronor? Min faktura till det andra företaget innebär i sådana fall att denne skall betala in moms med 1000 kronor som underlag. Fakturan som jag i min tur får skall jag betala moms på med 300 kronor som underlag. Blir det inte att man betalar ”dubbel” moms på dessa 300 kronor i sådana fall då de i grund och botten avser samma affärshändelse?

MVH
1 SVAR 1
Roffakab
CHAMPION

Hej

Tycker att din fakturering/kontering ser helt korrekt.

När du matchar inbetalningen så justerar du inbetalt belopp till 1 000 och får då en differens på - 300 som du via Ny bokföringshändelse matchar bort leverantörsfakturan som betald.

MVH
Rolf