Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JeanetteP1
NY MEDLEM

Bokföra framåt i tiden?

Hej!

Jag läser kursen Bokföring 1 och har valt Visma eEkonomi för de digitala övningarna. I instruktionerna (från kursanordnaren) för att registrera mitt ”företag” i programmet så skulle räkneskapsåret vara innevarande år, vilket jag tolkade som 2022. Därmed valde jag 22-01-01-22-12-31. När jag sedan ska göra övningarna så går det inte att göra de som är från nu och framåt. Det går alltså inte att bokföra framåt i tiden. 

Hur gör jag? Måste jag göra om allting från början och välja t.ex. räkneskapsår 2021?

Jag ställde dessa frågor först till min handledare men hon tyckte det var märkligt att man inte kan bokföra framåt i tiden. Hon hänvisade mig till att kontakta er.

Tack på förhand för snabbt svar.

Med vänliga hälsningar

Jeanette Persson

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Jeanette!

 

Utan att veta vart i programmet du är eller vad du försöker bokföra så är det svårt att ge ett mer precist svar, men det finns vissa funktioner i programmet där du kan bokföra framåt i tiden, exempelvis manuella verifikationer. Däremot går det exempelvis inte att skapa bankhändelser framåt i tiden.

Orsaken till att det ser ut så är för att bokföring ska göras löpande efter att en affärshändelse har skett för att kunna visa vad som har hänt i företaget, inte vad som kommer att hända.

 

Om du behöver göra övningarna enligt datum så kanske det är att föredra att du startar om företaget och väljer räkenskapsår 2021 istället, som du själv föreslog.

 

Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig framåt, återkom om något känns oklart så hjälper vi dig.

Önskar dig en fin dag!

/Tinne