Hej,
Jag bedriver tandvård och får intäkter dels via kortterminal, dels kontant och dels faktura och skulle behöva råd hur jag gör med bokföringen av dessa intäkter.
Kontanter: Journalsystemet jag använder har en funktion för att hålla reda på kassa (vilken kan motsvaras vid en kassabok. Ur systemet kan jag ta ut rapporter som visa händelserna i kassan. Jag vill helst samla ihop månads kontant-intäkter och bokföra en gång istället för att redovisa alla transaktioner enskilt. Jag lämnar kontanterna till banken och får dessa insatta på mitt affärskonto. Räcker det att bokföra händelsen på affärskontot (debit 1930, kredit 3044) eller måste jag först bokföra på 1910? Räcker denna typ av kassabok?
Kort: Kortterminalen är vad jag förstår ett godkänt kassaregister. När jag gör ett dagsavslut får jag en summering av dagens transaktioner. Räcker denna som verifikation? Journalsystemet hjälper mig även här att hålla koll på alla transaktioner (utöver kortterminalen). Jag kan därför i Journalsystemet gå tillbaka och se detaljerna kring varje transaktion. Räcker det eller behöver varje transaktion bokföras?
Faktura: Fakturering sker även det via Journalsystemet. Hur gör jag enklast för att bokföra dessa i eEkonomi?
/Christian
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240313
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.