Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra kontanta intäkter (både kontanter och kort) - eEkonomi

Hej,

Jag bedriver tandvård och får intäkter dels via kortterminal, dels kontant och dels faktura och skulle behöva råd hur jag gör med bokföringen av dessa intäkter.

Kontanter: Journalsystemet jag använder har en funktion för att hålla reda på kassa (vilken kan motsvaras vid en kassabok. Ur systemet kan jag ta ut rapporter som visa händelserna i kassan. Jag vill helst samla ihop månads kontant-intäkter och bokföra en gång istället för att redovisa alla transaktioner enskilt. Jag lämnar kontanterna till banken och får dessa insatta på mitt affärskonto. Räcker det att bokföra händelsen på affärskontot (debit 1930,  kredit 3044) eller måste jag först bokföra på 1910? Räcker denna typ av kassabok?

Kort: Kortterminalen är vad jag förstår ett godkänt kassaregister. När jag gör ett dagsavslut får jag en summering av dagens transaktioner. Räcker denna som verifikation? Journalsystemet hjälper mig även här att hålla koll på alla transaktioner (utöver kortterminalen). Jag kan därför i Journalsystemet gå tillbaka och se detaljerna kring varje transaktion. Räcker det eller behöver varje transaktion bokföras?

Faktura: Fakturering sker även det via Journalsystemet. Hur gör jag enklast för att bokföra dessa i eEkonomi?

 

/Christian

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240313

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Vad gäller dina kontantförsäljningar så ska du bokföra dem dagligen. Journalerna som du kan skriva ut från ditt kassasystem är enbart ett underlag, så de räcker tyvärr inte. Du får alltså ta upp varje dags kontantförsäljning i din bokföring, sedan när insättningen görs till företagskontot får den tas upp som en egen överföring.

Gällande kortterminalen så är det samma sak där, du måste alltså bokföra varje dag i ditt bokföringsprogram.

Sen din sista fundering om dina fakturor, beror på lite om du bokför enligt faktureringsmetoden eller kontantmetoden. Bokför du enligt faktureringsmetoden så ska de tas upp i din bokföring direkt på fakturadatumet. Då bokar man upp försäljningen, den utgående momsen, samt en kundfordran. När betalningen sedan sker bokas kundfordringen bort. Bokför du enligt kontantmetoden räcker det att betalningen bokförs, och då tar man upp försäljningen och den utgående momsen först då.

Det finns två sätt att hantera detta på ett så enkelt sätt som möjligt, i programmet. Antingen får du skapa om dina fakturor även i eEKonomi, då sköts bokföringen med automatik i bakgrunden. Alternativt får du ta upp dem som manuella verifikationer (om du bokför enligt faktureringsmetoden), där ovan kontering görs. Då betalning av fakturorna sker bokas sedan kundfordringen bort via en matchning under Kassa- och bankhändelser. Bokför du enligt kontantmetoden skippar du den manuella verifikationen, och tar enbart upp betalningen via en matchning under Kassa- och bankhändelser. 

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Karl,

Tack för svar.

Du skriver dagligen, menar du då enligt regeln "senast dagen efter" eller menar du att kontantförsäljningarna behöver redovisas per dag? Att redovisa dem per dag är inget problem speciellt inte då jag har underlaget från "kassaboken". Det jag vill undvika är att göra den faktiska bokföringen varje dag (Eller senast dagen efter).

/Christian
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

När det gäller de kontanta in- och utbetalningar så ska de bokföras senast arbetsdagen efter kontanterna inkom. Kontanta in- och utbetalningar omfattar betalning med
sedlar och mynt samt postväxlar, mottagna checkar och andra
betalningsanvisningar som omedelbart kan omsättas i pengar.

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Karl,

I Bokföringsguiden som finns på Vismas hemsida står följande:
"Enligt lagen behöver kontanta betalningar bara grundbokföras nästföljande arbetsdag, vilket innebär att de inte nödvändigtvis måste bokföras i bokföringsprogrammet, utan det räcker att föra in dem i en liten fickkassabok. Sedan kan de bokföras tillsammans med andra affärshändelser i programmet. Om du har ett certifierat kassaregister behöver du inte heller bokföra de kontanta betalningarna förrän senare i bokföringsprogrammet."

Baserat på det  är frågan egentligen: Vad innebär grundbokföring och vad krävs för en fullgod grundbokföring?

/Christian
Adelina Aliu
ANSTÄLLD

Hej!

Grundbokföring menas med att man bokför så att bokföringen presenteras i den ordning de registrerats. 

/Adelina