Hej! 🖐
Jag har gjort en korrigering i min momsredovisning där jag skulle ha betalt några tusenlappar mer än vad jag har gjort, och det är därför en differens på ungefär 3000 kr på min senaste månad i betald moms och momsskuld. Försöker att bokföra dragningen som Skatteverket gjort för momsredovisningen innan denna korrigering, men det går inte eftersom att det är en differens på drygt 3000 kr.
1) Frågan är hur man löser detta, ska man skapa en ny bokföringshändelse och göra en egen kontering på något sätt?
2) Vad gör man när Skatteverket drar den resterande skulden från skattekontot efter korrigeringen är genomförd hos dem, antar att det inte går att koppla händelsen till samma momsredovisning händelse?
Detta är hur det ser ut under "Kassa och bankhändelser" för mitt Skattekonto när jag ska bokföra dragningen som Skatteverket har gjort.
EDIT:
Jag gjorde en manuell verifikation för dragningen som Skatteverket har gjort, och sen får jag väl göra en till manuell verifikation för resterande belopp när Skatteverket gör den dragningen.
1630 - Avräkning för skatter och avgifter (Skattekonto) | Kredit |
2650 - Redovisningskonto för moms | Debet |
Det bör väl bli korrekt om jag inte tänker fel?
Tacksam för svar! 🙂