Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra momsdragning ifrån Skattekontot - Differens

Hej! 🖐
Jag har gjort en korrigering i min momsredovisning där jag skulle ha betalt några tusenlappar mer än vad jag har gjort, och det är därför en differens på ungefär 3000 kr på min senaste månad i betald moms och momsskuld. Försöker att bokföra dragningen som Skatteverket gjort för momsredovisningen innan denna korrigering, men det går inte eftersom att det är en differens på drygt 3000 kr.

1) Frågan är hur man löser detta, ska man skapa en ny bokföringshändelse och göra en egen kontering på något sätt?

2) Vad gör man när Skatteverket drar den resterande skulden från skattekontot efter korrigeringen är genomförd hos dem, antar att det inte går att koppla händelsen till samma momsredovisning händelse?

Detta är hur det ser ut under "Kassa och bankhändelser" för mitt Skattekonto när jag ska bokföra dragningen som Skatteverket har gjort.Detta är hur det ser ut under "Kassa och bankhändelser" för mitt Skattekonto när jag ska bokföra dragningen som Skatteverket har gjort.

EDIT: 

Jag gjorde en manuell verifikation för dragningen som Skatteverket har gjort, och sen får jag väl göra en till manuell verifikation för resterande belopp när Skatteverket gör den dragningen.

1630 - Avräkning för skatter och avgifter (Skattekonto)Kredit
2650 - Redovisningskonto för momsDebet

Det bör väl bli korrekt om jag inte tänker fel?

Tacksam för svar! 🙂

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej KevinFF!

Utifrån bilden som du bifogat tolkar jag det som att du på momsredovisningen för september redovisat 12 893kr men har 3127kr kvar att stämma av.

Om momsen för september blev 12 893+3127 = 16 020kr och det är den summan som Skatteverket har dragit så bör du ångra momsredovisningen för september och göra om den. Behöver du hjälp med hur du ångrar en momsredovisning så kan du kika på vårt hjälpavsnitt Rätta tidigare periods momsredovisning.

När du har skapat upp den nya momsrapporten så bör beloppet du ska betala in vara 16 020kr, alltså samma belopp som du har på din skattehändelse. Därefter kan du matcha skattehändelsen mot den nya momsredovisningen.

Om du har hanterat detta på något annat sätt eller om jag har missförstått din fråga tror jag att vi hjälper dig bäst om du tar kontakt med mina kollegor på supporten, då de har möjlighet att koppla upp sig och kika på hur det ser ut hos dig.

Önskar dig en fortsatt fin dag!

/Tinne