Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Steff66
MEDLEM

Bokföra nya tantiem

Bytt från Eget Aktiebolag och där var både semesterlön och tantiem lätta att registrera vid årsbokslut. Men så inte i E-ekonomi. Jag har fått klart för mig genom forumet hur man lägger in semesterlön. Men inte hur man gör med Tantiem? hur ska det registreras?

Sedan vill jag gärna även ha svar på hur man sedan ska göra med dessa när man under nästa år ska utbetala dessa!

6 SVAR 6
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Tantiem bokförs 7222 debet och 2823 kredit under Bokföring - Verifikationer.

När utbetalningen sker registrerar du det under Kassa- och bankhändelser genom att matcha beloppet mot Övrigt uttag - Egen kontering och plockar upp konto 2823 i debet för att nolla ut skulden. 

Hojta till om du har fler funderingar!
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Anna,

Tantiem har bokförts redan enligt bild, så nu ska det ju överföras och nolla ut skulden som du säger. 

Jag bokför normalt som nedan, men vill denna gången helt enkelt "ta ifrån" tantiemkontot och även de andra kontona 2941 och 7519 (antar jag?).
tacksam för den hjälp jag kan få!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Återföring av tantem till löneutbetalning.

Hej,

Förra året avsatte vi pengar i en tantiemfond som ska överföras nu. Dessa tänkte vi använda till att betala ut våra löner, då vi precis har börjat ta ut lön. Nedan bild visar hur det såg ut för ca ett år sedan när vi förde över pengarna, men min fråga är: hur gör jag nu för att utnyttja dessa pengar till löneutbetalningar? För att ge ett exempel så har vi ca 14800 kr var i bruttolön, 2700 i skatt och 4600 i arbetsgivaravgifter.
Tack för all hjälp jag kan få 🙂

Ulf Jonsson
UTFORSKARE

D 72XX  7 550,60           K 2710   5 400
D 2823  22 049,40          K 2731   9 300,32
D 2941   6 927,92           K 7519   6 927,92
D 7510   9 300,32           K 19XX 24 200

Sen får du ju komma ihåg att arbetsgivardeklarationen ska innehålla det totala bruttobeloppet dvs. 14 800 * 2 = 29 600
Lycka till
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack för ditt svar, Ulf.

Jag förstod inte helt varifrån dina siffror kom. Normalt sett bokför jag lönen i två steg. Se nedan:

Om jag nu ska göra samma igen, fast på något sätt nolla tantiemkontot, hur skulle jag då gå tillväga? 

Tacksam för din hjälp 🙂

Hej
Jag fick siffrorna från din bild och den beskriver hur du "tömmer" de sedan tidigare uppbokade tantiemen