Hej. Jag har fått hjärnsläpp, jag gör detta en max två gånger per år....
Jag har skapat ett antal löner, lagt in arvoden, utlägg och reseräkningar med traktamenten mm.
Det är skapade och överföringsuppgifter är inkommna från banken. Så det är klart.
Nu när jag ska bokföra de personer som har reseräkningar och arvoden i samma utbetalning.
- Summan som jag har fått från banken på överföringen är till exempel 5 500 kronor.
En del är arvode 3500 kr och 2 000 kr för reseräkningen.
Det är ju draget skatt i denna summa som kommer från banken.
När jag bokför dessa: Ska jag ta arvodesdelen med eller utan skatten avdragen?
Ver: 7240 för styrelsearvoden 3500 kr (före skatten (5000 kr)
Ver: 2910 Upplupna löner 2000
Glömde att tillägga: Ska jag köra hela beloppet 5 500 kr med Ver: 2910 Upplupna löner?
Hej @MagnusST
Vi tycker att det är lite oklart hur du menar här eftersom du nämner hur du ska kontera en verifikation, men inte vilka lönearter du har använt dig av. Om du använder Visma Lön Direkt, bör du använda lönearterna Arvode, Traktamente och Utlägg då dessa redan har bokföringskonton kopplade till sig.
Om du har en bankkoppling kommer lönekörningen att bokas upp mot konto 2910 - Upplupna löner, vilket du också nämner. För att vara på den säkra sidan kan det vara bra att dubbelkolla hur du har specificerat dina löneutbetalningar och även säkerställa att du faktiskt använder rätt lönearter i Visma Lön Direkt. Om du är osäker, kan du alltid kontakta supporten för ytterligare vägledning och så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Trevlig kväll!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.