Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

asa___32
MEDLEM

Bokföring av Rut-utbetalning som skatteverket har kvittat mot momsskuld

Skatteverket har kvittat en Rut-utbetalning mot en momsskuld. Hur bokför jag detta? Det blir ju en diff. när jag ska bokföra min kundfaktura som betald.

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240311

6 SVAR 6
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Har du fått något belopp utbetalat eller kvittades fakturan i sin helhet?
asa___32
MEDLEM

Jo, jag har fått ett mindre belopp utbetalat.
Per Nyquist
ANSTÄLLD

I så fall anger du den utbetalning som faktiskt gjorts och matchar den mot rätt kundfaktura. Programmet föreslår då det mindre beloppet i rutan Betalt belopp, men där ändrar du till det belopp som räknats av så att fakturan blir helt betalt. Du får då ett minussaldo på raden Belopp att stämma av och denna differens kan du boka mot momsskuldskontot 2650 genom att välja Ny bokföringshändelse - Övrigt uttag - Egen kontering. Avsluta med att trycka Bokför.
asa___32
MEDLEM

Tack för hjälpen!!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Gammal tråd men jag tänkte då det är samma ämne så väcker jag liv i den igen.

Hur går jag till väga om hela beloppet är kvittat, ta gärna med vilka konton jag bör använda.

Tack på förhand.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Det finns dessvärre ingen optimal hantering av det, då man vill boka bort 2650 (momsskulden) mot 1510 (rut-fordran), samt registrera fakturan som betald.

Work-arounden får bli att registrera Skatteverkets del som finns kvar på fakturan, som betald mot kassan. Därefter får kassakontot vändas mot 2650, via en manuell verifikation. Man använder alltså kassan som en mellanlandning, enbart för att komma åt ovan bokning då det inte finns någon direktfunktion för det.

Alltså:

- Registrera hela kvarstående del av fakturan som betald mot kassan, antingen direkt via fakturan (Åtgärder - Inbetalning), eller via Kassa- och bankhändelser.

- Gå in under Bokföring - Verifikationer, och skapa en ny verifikation för att boka om saldot som nyss blivit konterat på 1910 enligt ovan betalning. Ombokningen ska göras till 2650 istället för att boka bort momsskulden som ligger sedan tidigare. Kontera 1910 (K) mot 2650 (D), på samma belopp som betalningen.

/Karl