Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BjornTrp
MEDLEM

Bokföring av biljettförsäkring?

Hej,

 

Jag har haft en konsert där jag sålde biljetter via Tickster.

Jag har fått två avräkningar för denna konserten, varav den ene innehåller en "Försäljning försäkring" och en "Försäkrings kostnad" (vilket inte finns på den andra avräkningen). Någon har alltså vald att köpa försäkring på sina biljetter.

 

Nu sitter jag och försöker få till en momsredovisning men får en avvikelse på denna verifikationen och kan inte förstå vad jag gjort fel. Jag har utgått ifrån Ticksters rekommenderade konton från avräkningen, där jag själv har aktiverat följande nya (för mig) konton: 3032, 3036, 4040.

 

Skjermbilde 2023-01-31 kl. 14.26.11.png

 Jag skulle gissa att det är någon momskod fel, men behöver lite vägledning i detta.


Tack på förhand!

Mvh.

BjørnTrp

 

 

2 SVAR 2
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @BjornTrp ,

 

Jag ser att du valt momskod 10 på konto 3032 vilket jag tycker ser lite felaktigt ut. Momskod 10 används på bokföringskonton som avser själva momsbeloppet och inte försäljningen. För konto 3032 tänker jag att momskod 05 bör vara mer lämplig. 

 

För att rätta till detta så öppnar du verifikationen och justerar momskoden enligt ovan. När du gjort detta borde avvikelsen med största sannolikhet försvinna. Gör den inte det är du varmt välkommen att höra av dig igen så kikar vi vidare. 

 

Önskar dig en fin onsdag!

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Hej Agnes,

 

Tack, det löste problemet!