Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av försäljning från webshop via Hips factoring och Wetail WooCommerce Visma integration

Hej! Jag har en extern webshop med Woocommerce.

Jag har installerat Wetails plugin WooCommerce Visma integration, men har inte använt det för att synka än. Det kan antingen skicka bokföring för varje order eller skapa en order och lägga upp en kund (om man har ordermodul vilket jag inte har idag).

Den skapar en verifikation med ex
Db 1581 (valbart)
Kr 2611 (utg moms enligt såld produkt)
Kr 3051 (såld vara enligt produkt)

(Eller lägger upp en ny order utan att bokföra)

Jag använder Hips som betaltjänst. Mina kunder betalar antingen med kort, swish eller faktura (säljs till Hips).

När jag får min utbetalning får jag en spec och kan ladda ner en Sie-fil.

Bör jag skapa egna fakturor för varje kund (via Wetail?) eller kan jag göra en annan verifikation istället för hips förslag så jag får allt i en verifikation?

Om jag förstår rätt så förväntar ju denna att det ska ligga en fordran på 1581? Men hur gör jag så att min faktura hamnar där? Är det bättre att ändra 1581 till vanliga kundfordran? Eller kan jag skapa egna betalningsvillkor? Det hade ju varit fint med en egen för Hips istället för kort/faktura.




1 SVAR 1
Alexander Karlsson
ANSTÄLLD

Hej Andreas!

Mitt tips är att du går efter din första tanke och skapar fakturor som du synkar från Wetail.
När du får in dina betalningar från Hips så lägger du in detta på ditt företagskonto under kassa-och bankhändelser (såvida du inte har en direktkoppling med din bank som gör detta åt dig.) Boka av betalningarna emot respektive faktura. Det ser i ditt exempel ut som att Hips tar ut en avgift av dig, så när alla fakturor är matchade kommer du få en negativ differens. Denna kan du sedan boka emot konto 6064.
Genom att välja ditt första exempel kommer du att få en större tydlighet i din bokföring.

Trevlig helg!