En faktura bokades på 1510 i slutet av 2018. Betalades i Jan 2019. Jag har råkat bokföra betalning på 2020 istället för 2019. Jag vände om den betalningen men nu när den ska bokas på 2019 finns det ju inget att boka den mot på 1510. Hur ska jag lösa det. Kan inte ångra eller ändra betalningsverifikatet från 2020 utan fick vända den betalningen manuelllt.
Det tar visst lång tid att få svar... behöver fixa detta omgående så tacksam för snabba råd
Hejsan,
Om jag förstår det rätt så har du manuellt korrigerat inbetalningen som bokfördes felaktigt. När detta sker manuellt så korrigeras inte själva betalningen på kundfakturan under Försäljning - Kundfakturor utan denna kommer fortsatt ligga registrerad som betald och därav får du även registrera den korrekta betalningen manuellt denna gång. Lättast är att gå via Kassa och Bankhändelser - skapa betalningshändelsen på korrekt datum - Matcha - välj Övrig insättning, Egen kontering och hämta upp konto 1510 att bokföra mot. I beskrivningen kan du hänvisa till fakturan betalning gäller för.
Om detta skulle ske igen är det bättre att gå via Kassa och Bankhändelser - klicka på betalningen som bokförts felaktigt - Ångra matchning. Då skapas automatiskt en korrigeringsverifikation som korrigerar betalningen och kundfakturan registreras som obetald igen. När du sedan ska registrera den korrekta betalningen kommer kundfakturan finnas i listan över obetalda kundfakturor att matcha betalningen mot, du slipper då den manuella handpåläggningen. 🙂
Hoppas du har en härlig och solig torsdag!
/My
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.