Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokfört inbetalning av kundfakturor manuellt

Hej!

 

Jag har skrivit ut fakturor under flera år i Visma vilket har varit toppen och fakturorna ser bra ut. Sen har jag inte varit så smart att jag matchat fakturorna i bankhändelser utan gjort detta manuellt i bokföring/verifikation. Inte smart för nu har jag en stor ackumulerad diff i systemet av "obetalda fakturor" (allt har i själva verket betalats av kund då jag har små kundförluster). Jag kan inte heller använda likviditetsplaneraren - inte så bra!

Supporten har rekommenderat mig att gå in och markera alla som betalda mot kassakontot och att man sen korrigerar kassakontot. Men mot vilket konto gör man korrigeringen så att inte bokföringen blir fel?

 

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Har du alltså gjort manuella verifikationer när betalningen kommit in? D1920/1930 K vilket konto?

 

Om du konsekvent har använt samma kontering när du bokfört betalningarna är det det/de kontona du ska matcha kassakontots avbokningsbelopp mot - om du rent av inte anger det använda kontot direkt som "betalkonto". Så börja med att komma fram till hur du bokfört de inkomna betalningarna. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

När betalningarna har kommit in så har bokning skett manuellt Bokföring/Verifikation istället för det riktiga Bankhändelse. Varje manuell bokning har sett ut såhär: 1930 i debet och 3041 och 2611 i kredit. Det är bokslutsmetoden så därför ingen bokning när fakturan skickas ut.

 

Nu har det gått några år på det här felaktiga sättet att hantera faktureringen och jag skulle vilja få bort balansen av fakturor som ser obetalda ut fast de är betalda, bokförda och deklarerade.

 

Om jag klickar bort varje faktura mot 1930 så får jag en jättelik summa som inte stämmer med kontoutdraget så detta måste jag i isåfall boka bort men jag förstår inte hur???

OK, då förstår jag. 

Om du nu bokar betalning på fakturorna kommer de att konteras just på 3041 och 2611 vilket ju blir fel. 

 

Jag skulle föreslå att du sätter upp en ny verifikationsserie för inbetalningar så att justeringarna inte blandas ihop med dina vanliga verifikationer, sedan bokför alla fakturor som betalda mot kassakontot på en och samma dag för att kunna ta fram en sammanställning på dessa. När du gjort alla dessa betalningar tar du fram totalen på 3041 för det datumet och skapar en manuell verifikation som vänder alla dessa transaktioner dvs nollställer dem. Samma sak med 2611. Du ska då i den manuella verifikationen kreditera kassakontot och debitera 3041 och 2611. (Om nu fakturorna skulle bli konterade på annat intäktskonto än 3041 är det i så fall det kontot du ska debitera). 

Lycka till! 

 

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen Tack!!!