Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Byta mottagare av rut-faktura

Hej,

 

Jag har en kund som uppgav att den hade RUT-utrymme. Utförde trädvårdsarbeten (RUT) och fakturerade med 50% RUT avdrag för arbete. Har fått betalt av kunden och skickat in till skatteverket och bett om betalning. De nekade då kunden ej har RUT-utrymme kvar.

Nu är det så att kundens man (som bor på samma adress) hade RUT-utrymme kvar... Så hur löser jag detta praktiskt och bokföringsmässigt sett? Jag vill ju inte tvinga kunden att betala RUT-delen, utan skicka en ny faktura till hennes man...

Tack på förhand för svar.
Henrik

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Östermalsaboristen 

 

Tack för att du kontaktar oss. Detta ska vi lösa tillsammans 🙂 

 

Du kan inte ändra personnummer på en faktura som är redan skapad så för att ändra personnummer/mottagare på fakturan i Visma eEkonomi gör du så här: 
 

Börja med att du ångrar matchning av kundens inbetalning under Kassa- och bankhändelser. Gå sedan in under Försäljning -  kundfakturor - Välj fakturan och under Åtgärder väljer du Ångra faktura. Skapa sedan en ny faktura med rätt personnummer - gå till Kassa- och bankhändelser - Matcha fakturan mot bankhändelsen och sedan ansöker du till Skatteverket precis som vanlig. 
 

Hoppas detta hjälper dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig. 
/Tinna