- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Byta mottagare av rut-faktura
Hej,
Jag har en kund som uppgav att den hade RUT-utrymme. Utförde trädvårdsarbeten (RUT) och fakturerade med 50% RUT avdrag för arbete. Har fått betalt av kunden och skickat in till skatteverket och bett om betalning. De nekade då kunden ej har RUT-utrymme kvar.
Nu är det så att kundens man (som bor på samma adress) hade RUT-utrymme kvar... Så hur löser jag detta praktiskt och bokföringsmässigt sett? Jag vill ju inte tvinga kunden att betala RUT-delen, utan skicka en ny faktura till hennes man...
Tack på förhand för svar.
Henrik
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Tack för att du kontaktar oss. Detta ska vi lösa tillsammans 🙂
Du kan inte ändra personnummer på en faktura som är redan skapad så för att ändra personnummer/mottagare på fakturan i Visma eEkonomi gör du så här:
Börja med att du ångrar matchning av kundens inbetalning under Kassa- och bankhändelser. Gå sedan in under Försäljning - kundfakturor - Välj fakturan och under Åtgärder väljer du Ångra faktura. Skapa sedan en ny faktura med rätt personnummer - gå till Kassa- och bankhändelser - Matcha fakturan mot bankhändelsen och sedan ansöker du till Skatteverket precis som vanlig.
Hoppas detta hjälper dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig.
/Tinna
