Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Deklaration - Årsavslut

Hej!

 

Jobbar på att göra mitt andra årsavslut i eEkonomi och blir lite fundersam när jag i deklarationsmodulen kommer till punkten "Resultatplanering". Fram till dess ser alla siffror korrekta ut - men just här blandas resultatet från föregående år in. Det kanske ska vara så? Föregående utökade bokföringsperiod (2017-07-03--2018-12-31) redovisade företaget inte helt oväntat förlust. Något som det gjorde även för 2019 - men under den nämnda punkten läggs föregående periods förlust ihop med årets (d.v.s. 2019). Ska det vara så?

 

Jag bokade bort "årets resultat" förra året, och det är väl därför jag känner att det kanske inte borde var med på det här året?

4 SVAR 4
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

 

Först ska du bokföra årets resultat. Det gör du 2018-12-31 enligt min kollega Pers inlägg: Bokföra årets resultat » 

detta tänker jag att du redan har gjort.

 

Det jag däremot tror att du har glömt är att 2019-01-01 ska du göra en verifikation för att bokföra föregående års resultat. Det beskriver Per hur du gör här: Bokföra föregående års resultat »

 

Kontrollera att du har bägge de här verifikationerna.

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar,

 

men båda dessa åtgärder har jag gjort. Båda verifikationerna finns (däremot har jag inte gjort den för årets "1/1".

Om det finns en verifikation 2019-01-01 där du har bokfört om föregående års resultat så ska inte förlusten för 2018 tas med i deklarationen för 2019. 

Det är svårt att felsöka vidare här från forumet så kontakta gärna mina kollegor på supporten så får ni titta på det tillsammans 🙂 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu har jag tittat lite mer - och det är nog så att det faktiskt är rätt (vilket det borde vara).

 

Siffrorna verkar stämma - det är bara när jag kommer till "Deklaration - Resultatplanering" som jag blivit tveksam. Där är nämligen resultaten från båda mina bokföringsperioder (båda förluster) sammanlagda - och det var det jag reagerade emot. Jag förväntade mig "bara" årets förlust här. Men nu har jag sett att jag nog lämnade förlusten från förra året rullande - och då är ju siffrorna korrekta! (vilket även betyder att jag faktiskt gjort rätt enl. era instruktioner 🙂 ).

 

Så när jag nu tog ut deklarationen som pdf-fil så ser det hela rätt ut igen. Där läggs förra periodens förlust till på rätt ställe och sedan sammanförs det med årets (förra årets) förlust - och allt blir rätt! 🙂

 

Jag blir bara lite förvirrad ibland över att plus blir minus och minus blir plus beroende på vilket konto det ligger på... Och trodde jag hade en "förlust" från tidigare år registrerad som "bara" skulle utökas med årets (hos skatteverket alltså) - men de siffrorna följer förstås min bokföring och inte deklarationen så länge jag inte kvittar dem mot intäkt... (jag tror det börjar klarna)

 

Tack för hjälpen! 🙂