Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

nollkoll
NY MEDLEM

Deklarationsmodulen räknar fel på balanserat resultat

Försöker göra årsredovisningen i VISMAs deklarationsmodul, men blir tokig på att det balanserade resultatet inte stämmer i årsredovisningen, vilket ger felmeddelandet  "Balanserat resultat' (93 119) stämmer inte med raden i balansräkningen (43 120)".

I mina ögon ser allt korrekt ut i själva bokföringen.

Screenshot 1: Det ingående balanserade resultat var 47 401 i början av året och 43 119 i slutet av året.

Screenshot 2: Verifikationen med beslut om utdelning. Längs till höger ses att 2098 nollas och att balanserad vinst eller förlust (2091) minskar till 43 119. Anledningen att den minskar är att utdelningen är större än vinsten från föregående år.

Screenshot 3: Årsredovisngen från VISMA som felaktigt anger att beloppet för balanserat resultat vid årets utgång har ÖKAT till 93 119 (!). Förstår inte varför den adderar 45 718 kr från ingenstans. I resultatdispositionen står det korrekt att det balanserade resultatet är 43 119, men det är ju denna mismatch som ger mig en varning i programmet.

Någon som förstår detta?

3 SVAR 3

Hej!

Det verkar som du inte bokfört om fg års resultat från 2099 till 2091? Och på bild tre finns det även en rad för beslutad utdelning under året och där borde det stå -50000 kr i den rutan.

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100

Tack för hjälpen, du har nog rätt i att utdelningen saknas i årsredovisningen och det förklarar varför den visar fel siffra i utgående balanserat resultat. Men jag kan fortfarande inte förstå vad som är felbi bokföringen och vad jag ska ändra för att deklarationsnodulen ska räkna rätt.

Du skriver att jag missat att omföra föregående års resultat till balanserat resultat. Är det inte exakt vad som görs i verifikationen i screenshot 2? Resultatet nollas ju och balanserat resultat (2091) minskar till korrekt värde. Även beslutet om utdelning är ju bokfört där så jag förstår verkligen inte varför det blir fel i den autogenererade årsredovisningen. Det finns fö en till verifikation för själva utbetalningen av utdelningen som jag inte tagit screenshot på. 

Kan tillägga att jag omförde "årets resultat" till "föregående års resultat" i början av året om det var det du syftade på, men visade inte det i screenshot. Både årets resultat och föregående års resultat är således nollade och det balanserade resultat (2091) visar korrekt värde i kontoanalysen. Mysteriet som kvarstår är varför VISMA deklaration felaktigt antar att hela resultatet från föregående år adderas till balanserade resultatet och missar att jag har gjort en utdelning.