Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Diff på konto 2611 - eEkonomi

Jag har en summa på ca -700kr som ligger och släpar med på konto 2611, vi bytte bokföringsprogram och denna summa har utav någon anledning följt med sedan bytet av programmet.. felet har funnits med från start.

Alla momsrapporter och allt ser bra ut för övrigt men denna summa ligger kvar och skvalpar..

Hur bokar jag bort denna summa på bästa sätt? 
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. Du får nog reda ut vad beloppet kommer ifrån för att göra rätt. Spontant skulle jag säga att det förmodligen är en momsskuld som du ska betala in till skv. Gjordes drt tex nån bokning i gamla programmet efter att sista momsrapporten tagits ut?
Fd medlem
Inte tillämpbar

I och med att man kvittar 2611 med 2641 och lägger diffen på 2650 och betalar till SKV, skulle du ju kunna boka om dina 700:- till 2641. Det gör att du minskar avdragen moms så SKV får sina pengar. Man dribblar ju dessa ter konton mellan sig hela tiden och därför tycker jag att du kan göra så. Är du däremot det minsta tveksam till att det som ligger på 2611 verkligen hör hemma där - så det inte handlar om en felbokning av ett resultatkonto - så måste du gå bakåt och titta var någonstans diffen först uppträdde och därifrån gå bakåt och pricka allt för att kolla så du gjort rätt.

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag hittade felet, det verkar vara en momsrapport under 2015 som blivit fel. Kan jag rätta som du säger bara, så skatteverket får de här 700kr . Behöver jag göra någon notis om det till skatteverket? Kommer ju betala denna summa utöver det som jag skulle betalat för okt-dec eftersom jag får korrigera det nu 2017.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Lägger du summan på 2641 så behöver du inget göra. Man specificerar inte leverantörsmomsen, och de får ju mer pengar så de borde jubla av glädje till kaffebullarna de kan köpa nu.

//L