Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mattias A2
MEDLEM

Diff på momskonto 2611 - eEkonomi

Jag ser att jag har en diff på kto 2611 (+325kr)
Har hittat anledningen till denna diff och det är pga att jag krediterade en faktura från 2017 efter att jag gjort momsredovisningen för sista kvartalet -17.
jag behöver alltså flytta detta saldo över till 2018 eftersom momsen redan är redovisad... eller?
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mattias!

Det finns två alternativ egentligen. Antingen ångrar man momsredovisningen och skapar om den på nytt, då kommer den händelsen med på den momsredovisningen. Sedan rättar du hos Skatteverket. Du ångrar momsredovisningen genom Bokföring - Momsredovisning - Åtgärder - Ångra
Du kan även låta den ligga kvar på denna perioden, så länge Skatteverket får in den. Händelsen kommer automatiskt komma med på nästkommande momsredovisning om den har en momskod, då allt måste redovisas - även om man missat det innan eller om det är nya händelser.

Ha det gott!

/Sofia 
Bertil73
MEDLEM

Vilket datum står det på kreditnotan?  Står det ett datum på 2017 så blir ju momsredovisningen fel, dessutom krediteras ju också försäljningskontot 3xxx (?) och då blir ju kostnaden/resultatet fel också. Jag skulle rekommendera dig att alltid utfärda kreditnotan det datum du gör den (typ), i alla fall inte samma datum som fakturan.