Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

nestor
MEDLEM

Diff på redovisningskonto för moms årsavstämning - eEkonomi

Jag håller på med min årsavstämning och ser att mitt saldo på redovisningskonto för moms inte stämmer, det är en diff på 30 kr. Jag hittar att skatteverket har tagit ut en kostnadsränta på 30 kr, men om jag förstår rätt ska den inte bokföras mot 2650 utan 1630. Men då är det ju fortfarande en diff när man tittar i kontoanalysen???
Om jag bokför 2650 kredit och 8413 debit så blir det ju rätt men antar att det är fel att göra, eller? Hur får jag det att bli rätt?
8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Som du beskriver felet så har räntan inget med din differens på 2650 att göra.
Kontrollera IB på 2650 och bocka av posterna i huvudboken debet mot kredit så hittar du nog någon ytterligare differens

Mikael
nestor
MEDLEM

Jag hittar inte riktigt felet, men är det utgående saldot i huvudboken som ska stämma?
För där är summan -25041
Den obetalda momsen som ska in okt-dec är på -25093
Jag antar att de summorna ska vara samma?
Det har alltså inget med saldot på skattekontot att göra, för där hade 22 kr 181231.
Bara så att jag vet vad jag ska leta efter och vart jag ska hitta felet 😕
Fd medlem
Inte tillämpbar

Skulden på 2650 skall stämma med det som deklareras efterkommande år - månadsvis, kvartalsvis eller årsvis beroende på vilken deklarationsperiod ditt bolag har.

Mikaael
nestor
MEDLEM

det här är mitt första år och jag deklarerar kvartalsvis. Alla inbetalda och utbetalda summor stämmer 😞
nestor
MEDLEM

ja så skulden ska vara -25093? Det utgående saldot ska då vara samma? Men det står att summan är -2504, så 52 kr fel någonstans...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du vill kan du maila huvudboken för konto 2650 till mig så ska jag hitta felet åt dig

Mikael
nestor
MEDLEM

Vad snällt. Det gör jag gärna, vad har du för adress?
Fd medlem
Inte tillämpbar