Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Diff på skattekontot vs momsfordran - eEkonomi

Jag ska avsluta min enskilda firma. På skattekontot finns 88 kr mindre än på momsfordranskontot i Visma Enskild firma. Jag vet dessvärre inte varför det diffar och undrar därför hur gör jag med dessa 88 kr för att det ska bli rätt i min bokföring?
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Inte helt med på din frågeställning. En enskild firma har inget eget skattekonto, därför brukar man heller inte bokföra på det. Programmet Visma Enskild Firma som du har, har heller ingen funktion för något skattekonto. Och även om du skulle haft ett skattekonto som du bokför på, så har det ingen direkt koppling till din momsfordran.

Har du möjlighet att specificera din fråga något, så ska jag försöka svara på den då?

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, ska försöka. Under eget kapital under momsfodran har jag ett belopp som är postitivt. Jag tänkte att eftersom firman har gått back har jag betalt mer moms än jag fått in. Då tänker jag att de pengar som finns på skattekontot är momspengar som jag har tillgodo  och där är då . Alltså det diffar 88 kronor mellan skattekontots belopp som står där och momsfodran. 


Tänker jag helt fel? Jag tänker att de pengarna på skattekontot  ska återbetalas från SKV  till mitt företag och då minskar momsfodran ?  
Om det inte är på detta sättet hur får man ner momsfodran till noll? Vad påverkar?
Tacksam för ytterligare hjälp.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, så när du menar saldot på skattekontot så menar du på ditt privata skattekonto hos Skatteverket? Alltså ingenting som är bokfört i ditt program? Vad har du för saldo på det i så fall, just nu?

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, Precis. I visma under momsfodran 1288 kr och på privata skattekonto 1200 kr. Tacksam för hur jag bokföringsmässigt fixar det. Jag måste Nolla det egna kapitalet innan firman stängs.

Hej!

Kan det vara något annat belopp som du har missat att bokföra?
För att nolla ut det mot ditt egna kapital så registrerar du annars en inbetalning på 88:- mot Återbetald momsfordran. Därefter registrerar du en ny utbetalning av typen Företagarens eget uttag av pengar på samma datum och samma belopp.

Då har du minskat momsfordran i programmet och bokfört det mot eget kapital.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~