Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

PeterS
MEDLEM

Eget kapital, NE bilaga

Hej, Håller på med NE bilagan, EF med kontantmetod. Jag får ett negativt Eget kapital (B10) och det verkar var pga av at Kassa, Bank posten (B9) har blivit låg då jag gjort ett uttag från konto 1930 till 2013 under 2023 samt att jag då vid årsskiftet hade endel moms att betala på B14 (Skatteskulder) Men ska detta uttag verkligen påverka Eget kapital i Enskild firma?

Jag förde ju bara över dessa pengar til ett annat konto och då minskade min Kassa, Bank post så att Eget kapital blev negativt. Hur kan man ordna till detta isåfall?

9 SVAR 9
AnnicaL
CHAMPION

Egna uttag minskar den enskilda firmans egna kapital, insättningar och vinst ökar det egna kapitalet. Så det är helt korrekt att dina uttag, om de är större än insättningar och vinst, har minskat det egna kapitalet. Det egna kapitalet återställs om du sätter in pengar på firmans konto eller om rörelsen genererar större vinst än vad du tar ut. 

Hej, jag förstår det, men tycker det är lite märkligt att min momsskuld ska räknas in i det egna kapitalet? Den är ju för övrigt redan betald i Februari.

AnnicaL
CHAMPION

Det bokslut du gör är ju per 231231 och då hade du en skuld. Om du hade tagit ut pengar före årsskiftet för att betala momsskulden blir effekten som jag skrev. Om momsskulden står på konto 2650 och du inte har bokfört om den till t ex 2012 påverkar den inte det egna kapitalet. 

Hej, Jag har inte bokfört min skuld för momsen på 2023 bokföring, den kommer väl först på 2024?

AnnicaL
CHAMPION

Skulden bokförs genom att du gör den sista momsredovisningen för året i bokföringsprogrammet - då töms kontona för in-. och utgående moms och saldot, skulden, läggs på 2650 Momsskuld. 

Måste jag göra denna bokföringen manuellt? Har du ett exempel du kan visa hur jag gör?

moms verifikat.jpg

Den verifikationen nr 135 bokför ju momsskulden på 2650 som inte är ett kapitalkonto utan ett skuldkonto. Så det är helt korrekt. Inget mer behöver göras.

Eget kapital består av kontona i gruppen 20, dvs 2010-2099. Summan av dessa konton är det egna kapitalet vid årets utgång. Oftast är denna summa en kreditpost, dvs företagets "skuld" till ägaren. Om rörelsen går med förlust eller om man tar ut mer pengar än vad som genereras som vinst blir det i stället en debetpost, dvs ägaren är skyldig rörelsen pengar. Det är tillåtet i EF men inte i AB. 

PeterS
MEDLEM

På min NE bilaga så är min momsskuld ändå kvar som gör att mitt EK blir negativt..