Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

OscarA
MEDLEM

Elektronisk underskrift av digitalt inlämnad årsredovisning

Hej, jag lämnade in min första årsredovisning nu genom Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning för AB. Jag noterade när årsredovisningen inlämnades till Bolagsverket att den sista sidan med verifieringen av den elektroniska signaturen (Visma Sign) inte följde med, utan det står helt enkelt att årsredovisningen är elektroniskt underskriven utan nån form av verifikation av det. I mitt arbete granskar jag en del årsredovisningar och jag har sett exempel på fastställda årsredovisningar både med och utan den sista sidan med verifiering av elektronisk underskrift. Så jag undrar vad som är korrekt här, är det verkligen godtagbart att en årsredovisning som inlämnas till skatteverket enbart har "Elektroniskt underskriven av xxxx" som underskrift och inget mer?

3 SVAR 3
Khedron Wilk
CHAMPION

Min tolkning som glad bokföringsamatör som arbetar inom IT:

Elektronisk signering i någon form av signeringstjänst som till exempel Visma Sign har ingenting att göra med den elektroniska signering man gör hos Bolagsverket. Eftersom, när det gäller Bolagsverket, först laddar upp redovisningen till dem och först därefter godkänner ("signerar") det uppladdade så blir det i princip en form av faställelseintyg du gör i det steget direkt mot Bolagsverket.

Visma Sign är enbart till för att lagra dokument och kunna hantera en elektronisk signering (och hantera dela lagring och delad signering mellan flera parter). Det är strikt talat absolut inget som behövs för att använda Bolagsverkets digitala tjänst. Du kan ha en fysiskt påskriven årsredovisning och skicka in en den elektroniskt till Bolagsverket via ditt ekonomisystem (i detta fallet Visma Spcs eEkonomi).  Vi har det i vårt företag.

Och tvärtom, du skulle mycket väl kunna ha din årsredovisning digitalt signerad och lagrad hos tex Sign men skicka in den fysiska versionen till Bolagsverket. Vilket iofs skulle kräva en fysiskt påskrivet fastställelseintyg så kanske lite onödigt? :- ) 

PS. Detta är en av mina "käpphästar" att Visma är väldigt otydliga i detta, man vill så gärna få "sälja in" Sign så man kopplar ihop den delen av en eventuell elektroniskt hantering med den elektroniska hanteringen Bolagsverket står för. Men som sagt, de har ingenting med varandra att göra. DS

OscarA
MEDLEM

Hej, jag förstår vad du menar men vad jag tänker är att det är krav från Bolagsverket att den årsredovisning som lämnas in till dem ska vara korrekt signerad innan den sedan fastställs och signeras igen hos dem. Och jag är alltså då osäker ifall den årsredovisning som lämnas in, där det endast står i text "elektroniskt underskriven" utan någon form av verifiering av det, verkligen räknas som korrekt signerad? För med en skriftlig underskrift har du ändå en namnteckning vilket räcker för uppfylla det kravet.

Det är väl därför man har ett fastställelseintyg, någon intygar att årsredovisningen finns någonstans korrekt underskriven? Det är så jag tolkat det. Bolagsverket i sig kan ändå inte tolka om redovisningen är korrekt underskriven, utan de måste lita på någon som intygar det åt dem.

Så vad man säger som företag är att "jodå, det finns underskriven och den är underskriven elektroniskt" men man säger inte var/med vilket system.

Skulle Bolagsverket vilja verifiera detta skulle de behöva kontakta företaget i fråga (eller snarare den som intygade redovisningen gentemot Bolagsverket) för att be om åtkomst till den elektroniska versionen som har signerats så de kan verifiera de elektroniska signaturerna. (Vilket är en utmaning i sig men det är sådant som t.ex. Visma Sign skall fixa).

Återigen, jag är bara en glad bokföringsamatör så detta är MIN tolkning baserat på vad jag kunnat läsa här och där.