Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Exiterande Aktiebolag, ska starta ytterligare AB, och detta med Holdingbolag

Jag har sedan tidigare ett Aktiebolag (A) där jag hittills bedrivit konsultverksamhet för att bygga kapital. Jag är även ensam anställd i (A).

Jag är nu på gång att starta nästa Aktiebolag (B) där jag ska anställa andra personer.

Jag vill använda kapital i (A) för att starta (B).
Jag vill låta (A) vara aktieägaren i (B).
På sikt ser jag att (A) är ett Holdingbolag av flera andra bolag.

Har mängder av frågor om detta som nätsökningar inte lyckats besvara.

  1. Kan jag använda kapitalet i (A) eller måste jag använda privata medel för att starta (B)? (kostnad för bolagsstart + aktiekapital)
  2. Hur bokförs en sådan (1) transaktion i (A) respektive (B)?
  3. Kan (A) äga aktierna i (B) automatiskt, eller behöver jag göra något särskilt?
  4. När (B) är skapat, har då (A) en fordran på (B)? (kostnad för bolagsskapande + aktiekapital)
Förutser att eventuella svar kommer skapa en mängd nya frågor från mig. 🙂

Tack på förhand dock!
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej.

Det är helt ok att använda pengar i bolag (A) för att bilda dotterbolaget (aktiekapitalet)
kostnader till bolagsverket osv. betalar bolag (B)

1.
Bokföringsmässigt i moderbolaget så blir det.
1930 Kredit
1311 Debit


2.

Bokföringsmässigt i Dotterbolaget så blir det (med det blir det vare sig det ägs av dig privat eller genom holdingbolag)

1930 Debit
2081 Kredit 


3. 
Du "anmäler" vem som äger aktierna när du registrerar bolag via verksamt, så det sker automatiskt

4.   
Nej Bolag (A) har inte någon fordran på det nya dotterbolaget då aktiekapitalet är satsade pengar och bolaget står som en tillgång för bolag (A).
De 50 k som du sätter in byter ju bara form i moderbolaget från kronor till aktier.


Hoppas jag förklarade det så att man förstår.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Jonny,

Så det är inga särskilda SNI-koder eller något sådant som krävs för att forma dotterbolag? Något som behöver anmälas / registreras?

(4) Ja, självfallet. Jag vet ju att det är så det ligger till. Tack för refreshen 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du gör en ansökan till bolagsverket om att bilda ett bolag. 

SNI-koden används till skatteverket när du gör moms/arbetsgivaransökan, när bolagsverket är klart. Du anger ju till bolagsverket också, vad du bedriver för verksamhet, men där ska inte SNI-kod ifyllas.