Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

F-skatt för föreningen

Vi betalar skatt varje mån och undrar då vad som är brukligt att bokföra den på för konto?

 

Jag vet att det finns flera konton och själv har jag bokfört på 1630 där jag nu har ett saldo. Är det fel att det finns ett saldo där? Jag vill gärna göra rätt eftersom jag vill stå för det jag bokfört på årsmötet.

 

Kan ni förklara för mig hela bokföringsförloppet under året och hur man bokför slutskattebeskedet som kommer i slutet av året.

 

Tacksam för svar!

1 SVAR 1
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Helt rätt bokför du betalningen av F-skatt till SKV på konto 1630 Skattekonto:

Debet 1630 Skattekonto

Kredit 1930 Företagskonto

 

Men du ska också bokföra SKVs debitering av preliminärskatt/F-skatt:

Debet 1640 Skattefordringar

Kredit 1630 Skattekonto

 

Om du betalar samma belopp som debiteras får du inget saldo på 1630 Skattekonto utan "samlar" din preliminärskattefordringar på 1640. Tar du ut ett kontoutdrag från SKV på föreningens skattekonto så är saldot 0 vilket då stämmer med din bokföring.

 

Vid bokslut 2020-12-31 kontrollerar du att 11 månadsbetalningar är bokförda på 1640 Skattefordringar (den sista och tolfte månadsbetalningen för skatteåret 2020 debiteras och betalas i januari 2021. I bokslutet bokför du också eventuell beräknad slutlig skatt:

Debet 8910 Årets skatt

Kredit 2510 Skatteskulder.

 

När slutskattsedeln kommer i slutet av året lägger SKV tillbaka debiterad preliminärskatt (Tillgodoförd debiterad preliminärskatt) som du stämmer av med saldo på konto 1640 Skattefordringar per 2021-01-31 och bokför:

Debet 1630 Skattekonto

Kredit 1640 Skattefordringar

 

I slutskattsedeln debiterar SKV också slutlig skatt (Slutlig skatt) som du stämmer av med din beräkning i bokslutet och bokför:

Debet 2510 Skatteskulder

Kredit 1630 Skattekonto.

 

Därmed är skatteåret 2020 avslutat.

 

Ska också nämna att jag personligen väljer att använda 1640 Skattefordringar för mina debiterade preliminärskatter. Det finns andra konton som kan användas i stället för 1640 men principen blir densamma.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK