Hej,
Jag har ett abonnemang från Danmark och betalar ex. 175 kr varje månad utan moms på fakturan. ska jag bokföra så, och vad ska jag göra med momsen (43,75 kr)?
// Aveen
Hej!
Momsen tar programmet hand om och tar upp det på rätt sätt i momsrapporten när du gör på detta sätt 👍
Men... Det du behöver fundera på är om det är en vara eller tjänst du köpt. Definitionen av en vara är något du kan ta i med händerna. Allt annat är en tjänst. Ofta kan man bli lite lurad av ordet programvaror men det var så för ca 15-20 år sen att när du beställde en programvara så fick du en diskett/cdskiva som du stoppade in i datorn och laddade ner ett program = vara. Idag laddar du ner programmet direkt i datorn och det är inte lägre en vara som fraktas till dig = tjänst. Använd således ett kostnadskonto som är kopplat till momskod 21. Trots att det är vanligt förekommande att man köper tjänster från andra euländer så finns inget färdigt konto för denna momskod i baskontoplanen. Jag brukar skapa ett konto som heter 5421 som jag döper till Tjänster från annat EU-land och koppla den till ruta 21.
Hej,
Tack för din förklaring. Baserat på vad du har sagt verkar det som att det jag köper är en tjänst, eftersom det rör sig om en programvara som laddas ner direkt (APP) och inte en fysisk vara. Programmet (APP) , ag köper är ett abonnemang på en app som mina kunder kan använda för att se kost- och träningsprogram.
Med tanke på detta bör jag använda konto 5421 istället för 4056 och koppla det till momskod 21, precis som du föreslog.
Korrekt uppfattat 👏👏
Tack
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.