Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakturera försäkringsbolag momsfritt

Ska fakturera ett försäkringsbolaget momsfritt och den skadedrabbade ska betala hela momsen på fakturan.
Har fått tips om att skapa en ny artikel med momskod 0 och fakturera både f-bolag och kunden med denna artikel.
Efter det ska jag boka om försäljningskontot manuellt.
Min fråga är om det är försäljningen till f-bolaget eller kunden som ska ombokas eller är det både och? Sen undrar jag om det inte finns nåt enklare sätt att hantera detta? Läste nåt tips från Tina H om att man kunde fakturera med moms och sedan göra ett motsvarande avdrag på momsfri konto. Fungerar detta även i e-ekonomi?

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 24-03-11

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

Det fungerar i eEkonomi som Tina beskriver det i tråden Momsfri faktura.

 

Först bokför du fakturan till försäkringsbolaget, en vara där du väljer artikelkontering Varor 0% moms

 

Sedan skapar du fakturan till den skadedrabbade som ska betala hela momsen, hur ni lägger upp detta finns beskrivit i tråden Fakturera endast ett momsbelopp

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Mita för ett snabbt och utförligt svar. Nu behöver jag inte längre få ångest varje gång jag får ett försäkringsuppdrag. Tack, tack, tack.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Självrisk till kund + faktura till försäkringsbolag - eEkonomi.

Ska skicka en faktura till ett försäkringsbolag. summan är på 7800 plus moms
självrisk ska privatperson betala på 1000kr (ej momsbelagd om jag förstår rätt)

Hur lägger jag upp fakturan i Eekonomi så att självrisken är avdragen på totala summan mot försäkringsbolaget? 

mvh Dennis
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Fakturera moms till försäkringsbolag.

hej!
Vi har reparerat en skada på en hästtransport åt en privatperson, detta är ett försäkringsärende.
Jag skall nu fakturera personens försäkringsbolag för arbete och material. Skall jag då ta med momsen på fakturan eller ska det faktureras utan moms. Vårat företag är momspliktigt.