Hej,
Jag har ett klientmedelskonto som jag bokfört en betalning till.
Betalningen gjordes till vårt bankgiro, så jag bokförde kassa/bankhändelsen
1930 D
2422 K (nytt konto)
Sedan överförde jag pengarna till Klientmedelskontot hos banken (bokföringskonto 1945), skapade en manuell inbetalning på bokföringskontot och kvittade bankhändelsen.
Jag hoppas det var rätt så långt.
Nu ska jag delfakturera kunden, och har förstått att jag kan göra en manuell verifikation för detta; vilket jag antar kan göras såhär:
2422 D
3041 K
2611 K
Och sedan
1945 K
1930 D
Dock vore det för översiktens och kundverifikationens skull om jag kunde skapa en riktig faktura för detta, och ange i textfält att den är betald mot klientmedlen,
Frågan är då hur jag kan bokföra detta,
Kan jag t.ex. skapa fakturan, överföra summan från klientmedels-bankkontot till företags-bankkontot, kvitta bankhändelsen mot fakturan och typ skapa en ny manuell bankhändelse på 1930 som jag sedan kvittar utbetalningen från 1945 mot?