2025-03-03
19:49
Hej, Jag har ett klientmedelskonto som jag bokfört en betalning till. Betalningen gjordes till vårt bankgiro, så jag bokförde kassa/bankhändelsen 1930 D 2422 K (nytt konto) Sedan överförde jag pengarna till Klientmedelskontot hos banken (bokföringskonto 1945), skapade en manuell inbetalning på bokföringskontot och kvittade bankhändelsen. Jag hoppas det var rätt så långt. Nu ska jag delfakturera kunden, och har förstått att jag kan göra en manuell verifikation för detta; vilket jag antar kan göras såhär: 2422 D 3041 K 2611 K Och sedan 1945 K 1930 D Dock vore det för översiktens och kundverifikationens skull om jag kunde skapa en riktig faktura för detta, och ange i textfält att den är betald mot klientmedlen, Frågan är då hur jag kan bokföra detta, Kan jag t.ex. skapa fakturan, överföra summan från klientmedels-bankkontot till företags-bankkontot, kvitta bankhändelsen mot fakturan och typ skapa en ny manuell bankhändelse på 1930 som jag sedan kvittar utbetalningen från 1945 mot?
... Visa mer
2025-03-03
19:29
Jag har också fått "erbjudande" från Konvest AB. Skojare!
... Visa mer
2024-12-20
17:52
Hej, I mina kassa- och bankhändelser så står alltid ort istället för företag som referens när det rör sig om utländska tjänster; vilket innebär att det är en konstant gissningslek och sökande bland kvitton för att fatta vad de handlar om, eller så får man sitta och slita håret över att man hela tiden blir urkopplad ur SEB-appen (där företaget/tjänsten står som referens). Går det att göra något åt det? Är liksom trött på att gissa vad "Westminster", "Lisboa" och "Groningen" är för nåt.
... Visa mer
2024-10-14
15:18
Hej, En kund har betalat in en faktura ställd på honom som privatperson i Sverige, via ett icke-svenskt europeiskt bolag. Jag kan inte kvitta det mot fakturan via Kassa- och bankhändelser. Hur kan jag ordna detta?
... Visa mer
2024-10-14
11:23
Hej, Jag undrar hur ni rekommenderar att man gör vid bokföring av klientmedel. Skapar man en faktura och kvittar mot inbetalningen, och sedan omför inbetalningen till 1990? Eller bokför man inbetalningen direkt till 1990? Och hur gör man med momsen?
... Visa mer
2024-09-25
10:26
Hej, Jag har vanliga Lön direkt och har anställt en person som fick sin första lön (25000 kr) i augusti. I samband med löneutbetalning 23 augusti bokförde jag manuellt: 2920 kredit: 4500 7285 debet: 4500 2941 kredit: 1413,90 7519 debet: 1413,90 Den anställde tog sedan ut tre dagars semester i september. I Lön direkt angav jag Semesteravdrag 3 x -1190,48 (-3571,44) Semesterlön 3 x 1200 (3 600) Jag förväntade mig nu att 7285 skulle minska med 3600 kr, men istället ökade det med 3600. Min misstanke är att jag borde bokfört tvärtom i augusti? Eller tänker och gör jag helt fel här? Undrar även hur jag gör med sociala avgifterna? Slutligen: Om jag byter till Visma Lön Smart, kommer allt sånt här skötas automatiskt då, eller måste jag fortfarande hålla på med manuella verifikationer för vissa saker?
... Visa mer
2024-01-23
08:53
Hej, I detta fall har kunden betalat hela skulden, inklusive Visma Financials olika avgifter, direkt till mig. Den del som avser min faktura kvittar jag mot den, men hur gör jag med resten? Jag antar att jag kan kvitta KFM mot 6062, men det rör sig väl även om ränta? Och denna får jag väl efteråt från Visma? Anledningen varför jag frågar är delvis för att Visma Financials FAQ inte funkar för stunden...
... Visa mer
2024-01-19
10:07
Hej, Jag använder Påminnelse direkt / Visma Financial Solutions. Jag får fakturor från dem på inkassoavgifter, provision på efterbevakning, moms m.m. Jag får även återbetalningar när kund betalat in dess avgifter till dem. Det händer även att kunder betalar in totalbeloppet (alltså inkl ovan avgifter) direkt till mig. Jag undrar hur de tre olika scenarierna ska bokföras? Ska alla avgifter t.ex. gå på samma konto, och i så fall vilket?
... Visa mer
2021-11-04
16:24
Tack för svar. Pengar dras alltså innan fakturan kommer. Såhär: En eller flera gånger i månaden dras pengar från kortet och ett betalningskvitto (utan angiven moms) skapas per gång. När månaden är slut kommer en momsfaktura för månaden, som redogör för inbetalningarna. Oftast finns det kvar en obetalt summa, som buntas ihop med betalning för nästa månad... Exempel: 10 sep: -2000 på kort 25 sep: -3500 på kort 3 okt: Faktura på 6400, med utstående del 900 10 okt: -2000 kort etc Hur bör jag bokföra detta?
... Visa mer
2021-11-02
23:30
Hej, Jag har lyckats ställa till det för mig och har två frågor i en. När Google tar betalt för Ads så drar de pengar från ens kopplade betalkort under månaden, och skickar sedan en faktura på dragningarna samt kvarstående skuld i slutet på månaden. Mer precist har de dragit 2000 14 okt, 3500 kr 25 okt och sedan skickat en faktura 2 nov på 6 430. Fakturan kommer från deras Irländska bolag med irländskt VAT. Hur bör jag bokföra detta? Dessutom noterade jag att jag fakturan är utställd på min enskilda firma med deras VAT angiven (jag håller på och går över från enskild till AB, och glömde uppdatera företagsinfon), . Men pengarna är alltså dragna från mitt AB:s företagskonto. Hur bör jag hantera detta? Bokföra kostnaden på min enskilda firma, och låta AB:t fakturera enskilda som utlägg?
... Visa mer