Hej!
Jag har en enskild firma och bokför enligt kontantmetoden. Använder Visma Eekonomi.
Har nu börjat skicka fakturor i SEK till kunder i EU (både företag och privatpersoner).
När kunderna sedan betalar fakturorna från euroländer så får jag in betalningen till mitt företagskonto i kronor. Då stämmer inte alltid beloppet med det fakturerade, utan det finns relativt ofta en differens på några kronor (+/-) p.g.a. valutaomvandlingen/kursförändringar mellan eur->sek då kunderna betalar i euro dagen innan.
Exempel
Faktura på 1000 kr - in på kontot kommer 1003,50 kr
Faktura på 1000 kr - in på kontot kommer 998 kr
Hur ska jag behandla differensen (+3,50 kr respektive -2 kr) som uppstår jämfört med fakturan jag skickade till kunden?
Behöver jag också tänka på kvartalsredovisningen för EU-handel, då jag fakturor utan moms till företag i EU, när differenserna uppstår eller beaktar Eekonomi detta automatiskt?
I de här fallena rör det sig alltså om så små belopp att jag inte begär att kunderna ska tilläggsbetala eller att jag börjar betala tillbaka differensen. Många kunder är också "engångs" vilket gör att jag inte kan dra av det de betalt för mycket (eller lägga till underskottet) på en senare faktura.