Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fått in betalning på "fel" konto - eEkonomi

Hej! En kund har av misstag betalat in en faktura till vårt gamla pg-nummer, som tillhör enskilda firman (ombildades för ett år sedan till Ab). Det har sedan dess dragits bankkostnader etc från detta konto, så saldot är 0. Jag kan alltså inte föra över pengarna från det gamla kontot till företagets aktuella konto. Men jag måste ju bokföra inbetalningen och bocka fakturan som betald för att kunna söka RUT. Vi använder inte kassakontot, kan jag bokföra inbetalningen där och sedan tömma det mot ett "OBS-konto"?
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Du har helt rätt i att du behöver matcha, (under Kassa- och bankhändelser), den inbetalning som du fått från kund genom att välja ny bankhändelse - pengar in - och matcha den mot inbetalning av kundfaktura. Detta gör du mot antingen kassa- eller företagskontot. Det enda problemet som jag ser det är hur du sedan ska boka tillbaka detta, då pengarna p g a bankkostnader o liknande, inte längre finns att tillgå på kontot. Jag tänker mig att du på något vis antingen har, eller borde bokfört dessa händelser, då hade det varit enklare för oss att tipsa om hur du ska gå vidare och slutföra det hela, vilket nu blir lite svårare.

Tack för ditt inlägg!