Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Thomas S
MEDLEM

Fel bokföring pga Kundfaktura

Jag har klantat till det och behöver hjälp. Jag skapade i November en kundfaktura åt vår förening för några tävlingskläder en medlem köpt. När betalningen trillade in bokförde jag den manuellt tyvärr. Nu upptäckte jag att vi har en obetald kundfaktura att hantera. Helst hade jag bara velat ta bort den helt men i mitt försök att göra det skapades istället en kreditfaktura. På fel år dessutom. I vidare försök att lösa situationen har jag bara gjort det värre. Läget just nu:

En felaktig verifikation finns för 2024 där 3054 debiteras och 1510 krediteras

Fyra felaktiga verifikationer finns för 2025. En inkommande betalning (Ver A1) som korrigerats (Ver A4). En kvittning av fakturor (Ver A2) som korrigerats (Ver A3). Dessutom har jag nu två fakturor i systemet - en vanlig och en kreditfaktura. 

Hur får jag bort allt detta? Kan jag för det första ta bort samtliga verifikationer för 2025 och börja året på nytt? Kan jag dessutom radera kundfakturorna utan att någon verifikation skapas? Kan jag dessutom ta bort verifikationen från 2024? 

All hjälp välkomnas!

3 SVAR 3
Anton Martinsson
CONTENT PRODUCER

Hej @Thomas S!

Att räta ut dina verifikationer, korrigeringar och datumen för dessa, det är lite lurigt utan att vi kan se det och prata med dig och då rekommenderar jag supporten. Men jag ska försöka räta ut det jag kan härifrån.

Kan jag för det första ta bort samtliga verifikationer för 2025 och börja året på nytt? - Nej, det går inte att starta om enstaka räkenskapsår eller kalenderår. Du kan starta om men då startar du om hela ditt program, allt från fakturor till eventuella bankhändelser och verifikationer. 

Kan jag dessutom radera kundfakturorna utan att någon verifikation skapas? - Nej, valen du kan ha på en kundfaktura som redan är bokförd är "Ångra" eller "Kreditera". Ångra = det skapas en kreditfaktura som också kvittas mot din kundfaktura. Kreditera = du får själv skapa en kreditfaktura och sedan kvitta dessa mot varandra, om du vill det. Det smidigaste för dig om du alltså vill "Ta bort" en kundfaktura är att välja Ångra och då blir både debet- och kreditfakturan "betalda" och borttagna från reskontran och tar alltså helt och hållet ut varandra i bokföringen. 

Kan jag dessutom ta bort verifikationen från 2024? - Samma sak här egentligen, du kan inte "ta bort" en redan bokförd verifikation men du kan korrigera en verifikation. Nu skrev du att "En felaktig verifikation finns för 2024 där 3054 debiteras och 1510 krediteras", när 1510 är bokfört på så skulle jag tro att det kanske finns en faktura kopplat till denna verifikation(?). Om ja, då skulle jag rekommendera dig att istället alltså Ångra den fakturan istället för att korrigera själva verifikationen. Principen blir den samma, dvs att du får väck fakturan och verifikationen korrigeras (kvittas mot en annan spegelvänd verifikation). 

Med detta sagt skulle jag tro att det bästa för dig är att ringa till vår fantastiska support så kan vi hjälpa dig att räta ut dessa verifikationer. Det är nämligen aningen svårt när jag inte kan se det framför mig. Nu har vi precis passerat årsskiftet och det kan också vara en faktor till varför dina verifikationer har hamnat på 2025 när det kanske borde vara på 2024 - då är det viktigt att kontrollera datumen på allt du gör när du vill börja korrigera och så att säga "ta bort" grejer som bokförts. 

Jag hoppas att detta var lite till hjälp åtminstone, och som sagt återkom här om det fortsatt är några frågetecken eller hör av dig till vår support så fixar vi det tillsammans med dig den vägen istället! 🙂

Thomas S
MEDLEM

Tack så mycket för hjälpen. Jag upptäckte att man kunde ringa in och fick väldigt bra hjälp där med. Tack för riktigt bra support!

Du som ska ha tack @Thomas S! Riktigt kul att höra och härligt att du är nöjd. Ha nu en fin fredag och helg vad det lider.