Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jacob69
UTFORSKARE

Fel räkenskapsår i rapporterna?

Jag söker efter resultatet för år 2019 för att boka om det inför räkenskapsåret 2020.

 

Men när jag kollar rapporterna för 2019 (alltså det jag bokförde 2020, året efter) står det ”Räkenskapsår: 2020-01-01 – 2020-12-31” och ”Avser perioden 2020-01-01 – 2020-12-31”. Det måste ju vara fel, det är ju 2019 års verksamhet jag bokfört?

 

Och när jag kollar Kontoanalys för period 2020-01-01 – 2020-12-31 i eEkonomi finns ingen resultaträkning, däremot det här svaret: ”Det finns inga bokförda intäkter och kostnader”. Däremot finns förstås balansräkning och huvudbok. När jag tar fram resultaträkningen står det noll överallt.

 

Vad har hänt och hur fixar jag det?

Och kan jag se 2019 års resultat någon annanstans?

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Alla händelser som avser 2019 hittar du under året 2019 alldeles oavsett vilket år du faktiskt bokfört dem. Det är inte dagen du gör jobbet som avgör vilket bokföringsår posten hamnar på utan det du anger som bokföringsdatum. Så för att få fram siffror för 2019 ska du välja det året. 

Ok, jag tror jag förstår.

 

Jag hittar dock ingen resultaträkning (och alltså inget resultat) för år 2019 i Kontoanalys, bara det här svaret: ”Det finns inga bokförda intäkter och kostnader”. Men allt är ju bokfört och deklarerat för ett år sen, så hur kommer det sig? Och beräknat resultat finns i Kontoanalys (i Balansräkningen), vilket ju bevisar att allt är bokfört?

 

 

Får du ut en tom rapport om du väljer att skriva ut en resultaträkning för 2019? 

Om det är bokfört på 2019-datum är det ju extremt konstigt om inget syns så då tycker jag du ska kontakta supporten som kan gå in och titta vad det kan bero på. 

Hej! 

 

Nu har det fallit på plats, men jag har en fråga till.

 

När jag började bokföra 2019 förra året skrev jag felaktigt 2020 på verifikationerna fram till mars, vilket jag sedan gjorde om så att hela 2019 blev rätt, med ett bokfört resultat dessutom (tyckte väl att jag kom ihåg att jag gjort det!). Så 2019 är precis så klart som jag mindes.

 

Men nu när jag skulle börja på 2020 hade jag glömt att jag redan gjort det av misstag för ett år sen. Så nu finns alltså en påbörjad, helt felaktig huvudbok för 2020. Kan jag kvitta alla händelser där så att det liksom nollas och sen köra vidare? Går det att nolla allt i ett svep eller gör jag det verifikation för verifikation?

 

 

Hejsan! 

Ja, stämmer inte verifikationerna du skapat kan du korrigera dessa så bokföringen för 2020 nollas. Jag tänker att du kan göra i en gemensam verifikation men kan vara bra att ha datumen i åtanke. Tänker om de olika händelserna du bokfört har olika datum så kan det vara bra att korrigera detta datumvis istället så att alla korrigeringar sker på samma datum som ordinarie verifikation skapats. 

Ha en trevlig helg! 
/My 

Hej! Tack så hemskt mycket och trevlig helg! Mvh Jacob