Jag hade kundfordran uppbokad över årsskiftet (bokslut). Betalning skedde år två med i reskontran såg det ur som fakturan var obetald. Jag försökte så kvitta bort fordringen. resultatet blev att jag nu har har en minuspost på beloppet på konto 1510 dvs en "skuld". Hur får jag bort beloppet utan att det påverkar resultatet? Just nu stämmer företagskontot och Pluskonto så det är inte någon betalning som hänger i luften.
Håkan
Löst! Gå till lösning.
Hej
På vilket sätt gjorde du kvittning? Om du utfärdade en kreditnota så blir resultatet det du beskriver men kvittningen gjordes kanske på annat sätt?
Vänliga hälsningar
RoffaK AB
Jag har nu talat med Visma Supporten en timme men vi har inte hittat någon lösning men definierat problemet som att ursprungsfakturan och kvittningen skedde på olika räkenskapsår. Slänger nu ut frågan till någon redovisningskonsult: Hur få bort minusposten på 1510 utan att det påverkar resultatet?
Haqvin
Hej
Om du vill kan du kontakta mig på casperkonig@gmail.com så kan jag lösa ditt problem.
Vänliga hälsningar
RoffaK AB
Hej
Jag har råkat ut för samma problem finns det någon lösning?
Maria
Hej
Om det inte är något fel på själva fakturan utan det bara är så att fakturan skapats och bokförts i 2023 men betalningen matchas i 2024 så är det precis så det skall vara.
I 2023 har man då kvar en fordran över årsskiftet som skall vara kvar i bokslutet 2023 eftersom fordran först nollas när bealningen skett i 2024.
Vet inte om jag missförstått något i frågan?
Skulle jag ha gjort det så är du välkommen att återkomma med en mer detaljerad beskrivning av problemet.
/Joachim
Hej
Fakturan gjordes 2023 och kreditfakturan gjordes 2024 med kvittning som programmet föreslog alltså efter bokslut och som föregående person så har jag också fått en minuspost på 1510. Hur får jag bort minusposten på 1510.
Maria
Hej
Om det gjorts en kvittning av faktura mot kreditfaktura så borde dessa två poster tillsammans bli noll. Bara att det skett i två olika år.
I 2023 debiterades 1510 och i 2024 krediterades samma summa vilket då borde ge saldot noll när det gäller dessa två fakturaunderlag.
Så det borde inte vara dessa händelser som orsakar ett minusbelopp på 1510.
Är balanserna uppdaterade mellan 2023 och 2024?
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.