Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JonatanH
MEDLEM

Felmeddelande när period skall låsas

Hej!

Jag får felmeddelandet "CantLockPeriodWithUnreconciledBankTransactionException" när jag skall låsa min bokföring från Augusti 2021 och framåt. Jag kan inte hitta några transaktioner som inte är bokförda.

Med vänlig hälsning Jonatan

visma_fel_låsa_period.png

8 SVAR 8

Gå till Kassa- och bankhändelser. Det är förinställt på Företagskontot men testa att byta till Skattekonto, Kassakonto och om du kanske har något mer konto? Där nånstans ligger det säkerligen något ej bokfört 🙂

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tyvärr, tomt där

Märkligt. Är du på fliken Ej bokfört? Och bläddrar mellan kontona? Kanske du har inställt på fel period? Det är vanligt att man gör detta fel så nånstans ligger det nog en ej bokförd transaktion.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Ja, jag tror att det är en bugg men jag hittar inte något ställe där jag kan felanmäla utanför kontorstid. Det är ju inte så att problemen försvinner bara för att man tar bort supportmailen!

 

visma4.pngvisma3.pngvisma2.pngvisma1.png

Nu ser jag felet! Du har fyllt i Låsning av period efter kvartal. Augusti är inte kvartal så då måste du låsa september 🙂

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Jag testade att välja September men det fungerar fortfarande inte. Jag tror att felmeddelandet är missvisande för felkoden är 500 (Internal Server Error) och tyder på att det egentligen är ett ohanterat fel.

visma_september.png 

visma_500.png

Hej, det låg kvar en omatchad transaktion på ett avslutat valutakonto. Efter att ha aktiverat kontot och tagit bort transaktionen kunde jag låsa perioden. Så en förbättring här vore att ha samma kontroll vid låsning av en period som när ett bankkonto skall inaktiveras.

 

Tack för hjälpen!

Ah, bra att det löste sig iaf! 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100