Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

För mycket på utgående saldo leverantörsreskontra mot huvudboken - eEkonomi

För mycket på utgående saldo leverantörsreskontra. Huvudboken kto 2440 stämmer och kto 1930 stämmer mot bankens kontoutdrag. Händelseförlopp: 1) Jag har lagt in levfakturor, utbetalat dessa och bokat bort som betalda. 2) Men banken återbetalade pengarna pga att det var fel konto till leverantören vid utbetalningen (lev.hade ej meddelat detta) 3) Jag skapade korrigerar på levfakturorna (och registrerade nya levfakturor med ett annat levnummer och utbetalde) 4) När jag kollar saldot på levreskontran, så kan jag inte se korrigerarna, endast se på-och avbokning. Var finns dessa? Skulle jag har reg. dem som en kreditnotor i levreskontran och bokat bort dem när jag fick åter/utbet. fr banken?
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

3) Vad för korrigering skapade du på lev fakturorna? Innan du registrerar en "ny faktura" måste du boka bort den du tidigare kostnadsfört i din reskontra annars har du samma faktura kostnadsförd 2 ggr, men det är kanske det du menar med korrigering ovan enligt 3)

Miikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jonas!

Gällande jämförelsen av leverantörsreskontran och huvudboken är det alltid lite oklart. Leverantörsreskontran hämtar uppgifter från Inköp - Leverantörsfakturor - Obetalda leverantörsfakturor.
Huvudboken på 2440 visar precis allt som är bokfört på just det kontot. Således kan den innehålla så mycket mer än bara det som ligger under obetalda leverantörsfakturor.
Det kan därför skilja sig mellan dessa två utskrifter - och det är inget fel. 🙂
Precis som Mikael skriver så kan det ha med korrigeringarna att göra.

Ha det gott!
/Sofia