Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Föreningsavgifter, avdragsgilla Moms

Hej,

Jag har problem med min momsredovisning, under 2015 har jag bokfört en föreningsavgift till en organisation utanför EU på konto 6981. Gjorde samma sak 2014 utan problem, men för 2015 har momskod 21 (25%) tillkommit för kontot och jag har inte redovisat någon moms. Därför har jag två frågor, varför har konto 6981 numera momskod och hur löser jag min momsredovisning?

Mvh

Per
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Finns det moms på fakturan. Eller ska du bokföra fiktiv moms?

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Det är en amerikansk förening och det var ingen moms på fakturan. Trodde inte det skulle vara någon fiktiv moms på inköp utanför EU, men kan ha fel (det konstiga är att eEkonomi har olika momskod för samma konto mellan 2014 och 2015)

Hälsningar

Per
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad gäller inköp av tjänster från land utanför EU finns det en massa regler och undantag, beroende på bl a var tjänsten anses omsatt och om köparen är skattepliktig eller inte, så jag kan inte säga vilket som gäller i ditt fall. Det måste du nog lura ut hos SKV. Bifogar en bra länk

http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/560.4.dfe345a107...

Om konto 6981 fått en momskod i e-Ekonomi vill nog Visma gärna tipsas om det, för det är inget konto som ska ha momskod.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Tina!

När jag tittar i kontoplanen har inte 6981 någon momskod men eEkonomi klagar när jag skall göra momsredovisningen och då står det momskod 21 (25%) på 6981.

Visma vet ni varför programmet lägger till momskod på 6981 vid momsredovisningskontrollen?

Per
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Per!

Troligtvis fanns det en inlagd momskod på kontot i kontoplanen, då verifikationen skapades. Då hämtas den uppgiften på kontoraden på verifikationen, och ändrar du på kontot i kontoplanen i efterhand (tar bort momskoden), så uppdateras inte redan skapade verifikationer med den uppgiften. En ändring i kontoplanen ändrar bara på kommande verifikationer på kontot. För att ändra momskoden på redan skapade verifikationer får du leta upp verifikationen i din verifikationslista under Bokföring - Verifikationer, och välja Åtgärder - Korrigera momskod. Då har du möjlighet att ta bort momskoden, och efter det kommer inget värde att hämtas till din momsrapport då den skapas.

Som standard i programmet så ligger det ingen momskod på konto 6981.

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hmm, tror aldrig jag ändrat några momskoder men din lösning funkade fint!

Stort tack för hjälpen

Mvh

Per