Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Vinylsecondhand
NY MEDLEM

Förenklad Vinstmarginalbeskattning och Tradera

Hej igen,

inte så lätt med förenklad VMB, eller antagligen är det för lätt för att jag skall förstå. Jag använder mig av förenklad VMB och både köper och säljer i första hand via Tradera. Köper och säljer både varor med 25% moms och med 6% moms. Jag har aktiverat/skapat konton enligt anvisning i en annan tråd på forumet. Nu har jag dock flertalet frågor.

1. Då det inte fanns pengar i företaget då det var nystartat köpte varor med egna pengar. 10.000:- (moms 25%) och 3555:- (moms 6%) och bokförde det enligt följande

Kredit 2018  13555:-

Debet 4220 momskod 7 25%  10.000:-

Debet 4220 momskod 7 6% 3.555:-

Är det korrekt?

2. Vi säger att jag säljer en vara för 100:- på Tradera då tillkommer 54:- för frakt, sedan dras både frakt och 10:- provision. Jag får alltså ut 90:- Jag har läst hur det funkar vid vanlig VMB och enligt "vanlig" bokföring, men får inte ihop det med förenklad VMB.

Räcker det med att bokföra

Debet 1930 90:-

Kredit 3220 90:-

I och med att vinsten och därmed momsen bara beräknas av mellanskillnaden av 4220 och 3220... eller behöver jag bokföra mer och i så fall är jag tacksam för hjälp med hur.

3. Jag betalar en prenumeration till Tradera på 342,5:- (eller 274:- + 68,5:- moms) hur bokför jag det?

4. Visst är det ok att klumpa ihop en hel försäljning, säg att en köpare köper 10 varor, och att man inte behöver redovisa varje vara för sig?

5. Är lager nödvändigt, eller kan man hoppa det?

Tack på förhand!

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det blir inte helt korrekt utan du skall hantera det på följande sätt.

1. Inköpen skall bokföra helt utan moms.

2018 Kredit 13555:-
4220 Debet utan momskod 13555:-

2. Du måste bokföra upp frakt och provison som det mest troligt är moms på samt att du måste bokföra upp hela försäljningssumman för att få in rätt försäljning (Vad du sålde varan för till kund innan avgifter) så momsen sedan kan beräknas på den verkliga vinsten på varan.

När momsperioden sedan är slut så räknar du ut vad vinsten blir och gör en omföring av vinsten enligt bilden nedan via bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.

3220 - 4220 = Vinst/förlust.

Visar med ett exempel där vinsten blev 10 000 som du skall redovisa moms på.
5000 kr var med 25% moms och 5000 var med 6% moms

3 Den kostnaden kan du bokföra på konto 6090 och 2641.

4. Det går bra att klumpa ihop försäljningar så länge de skett på samma datum

5. Du måste göra en inventering varje år och bokföra upp ett lagervärde om värdet överstiger 5 000 kr totalt.

/Joachim