Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Företagskonto fel ingångssumma

Hej alla kunniga,

En kunds företagskonto 1930 stämmer ej ingående saldo för året. När jag kollar tillbaka i bokföringen verkar det som att det ligger en diff på cirka 1500 kr flera år. Hur löser jag detta?

Mvh
Linnéa

6 SVAR 6
Roffakab
CHAMPION

Hej

Något riktigt regelrätt svar på din fråga är väl svårt att ge då en sådan här differens inte får uppstå utan 1930 Företagskontot ska vara avstämt. Om differensen uppstått flera år tillbaka i tiden så kanske det är svårt att hitta skälet till avvikelsen.

Att lösa det praktiskt görs genom en bortbokning av differensen:

1 Om differensen troligtvis beror på att en intäkt inte bokförts korrekt. Bokför som intäkt inklusive 25% moms.

2 Om differensen troligtvis beror på att en kostnad inte bokförts korrekt. Bokför hela beloppet som icke avdragsgill kostnad.

Och som sagt ovanstående är inget korrekt svar utan bara ett praktiskt tips.

Vänliga hälsningar

RoffaK 

Hej @Roffakab 

Jag hittade just felet i gamla bokföringen från förra redovisningskonsulten. En utgift hade bokförts som en inkomst. Detta skedde i april 2021.
Hur rättar jag detta? Hur bokar jag så det blir rätt? Har aldrig gjort något liknande förut och vill göra rätt för mig.

MVH
Linnéa

Hej

Då får du först motboka den felaktiga intäktsbokningen och sedan därefter bokföra kostnaden på rätt sätt. Bokningarna ska tillsammans lösa differensen på konto 1930.

Debet 3XXX

Debet 26XX

Debet 5XXX

Debet 2641

Kredit 1930

Belopp och exakt kostnadskonto fyller du i själv.

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack @Roffakab 

Antagligen en dum fråga, men jag kan göra det i 2023 bokföring även om felet låg i 2021s bokföring?

MVH
Linnéa

Hej

Gör det som en bokslutsverifikation per 2023-12-31. Det går bra.

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tusen tack igen @Roffakab