Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Förklaring av fält på lönebesked

Hej,

 

Jag ska börja betala ut (tim)lön till mig själv, och kanske någon annan, i ett AB som jag äger. Då jag har noll koll på detta, och förstås vill undvika fel, undrar jag:

 

När man skapar ett lönebesked i eEkonomi:

  • Är à-pris lön innan löneskatt?
  • Och är därmed den skatt som räknas ut i summeringen löneskatten, ej inräknat arbetsgivaravgift?
  • Och tillkommer därmed arbetsgivaravgift "utanför" lönebeskedet, men hanterat av eEkonomi?
  • Och ska därmed mottagaren inte betala någon skatt, eftersom denne får lön minus skatt?

Jag är medveten om att detta är basala saker, men er dokumentation utgår ifrån att detta redan är glasklart.

 

Tack på förhand.

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-09-16.

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej,

 

  • Kolumnen á-pris lön avser bruttolön dvs. lön innan skatt
  • Skatten som programmet räknar fram är preliminärskatt enligt den anställdas skattetabell.
  • Arbetsgivaravgiften ser du i samband med att du bokför lönebeskedet och är alltså inte inräknad i summan för preliminärskatt på lönebeskedet. 
  • Din sista fråga förstår jag nog inte riktigt. Du som arbetsgivare är ansvarig för att betala in arbetsgivaravgifter och skatter till Skatteverket men det har du säkert koll på. 

Varmt välkommen att höra av dig om jag har missförstått dina frågor eller om du har någon följdfråga. 

 

/Tinna

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Sista frågan gällde den anställdes villkor, inte bolagets.

 

Tack så mycket för svaren.

Hej igen,

 

Nej den anställda betalar inte in någon skatt utan det gör företaget åt den anställda. 

 

Önskar dig en fortsatt fin dag!

 

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ursäkta ännu en nybörjarfråga (dags för första utbetalning):

 

Lönebesked för timlön skapas efter att arbetet har utförts (innan dess vet man ju inte vad lönekostnaden blir). Lönebesked för t.ex. mars skapas därmed under april. Inget konstigt.

 

Sidan för arbetsgivardeklaration klagar då på att fel period (april) har angetts för inhämtning av lönebesked. Den hade valt mars som ingångsvärde, så den har antagit att lönebeskedet skulle vara registrerat under mars för mars, vilket inte är rimligt.

 

Jag kan förvisso välja april och gå vidare, men det finns ju därmed en risk att också Skatteverkets tjänst klagar.

 

Hur löser jag den knuten?

 

Ska jag bara rulla det framåt och skapa arbetsgivardeklarationen under maj för lönebesked registrerade under april för arbete utfört under mars?

Hej papasmurph,

 

Helt rätt! Har man löneform timlön så redovisas nästkommande månad eftersom du i förväg inte kan veta hur många timmar den anställda kommer att arbeta. 

 

När du redovisar till Skatteverket ska du välja samma redovisningsmånad som utbetalningsdatum av lönen är. 

 

Du är alltid välkommen att skriva till oss!

 

/Tinna