Hej,
Jag ska börja betala ut (tim)lön till mig själv, och kanske någon annan, i ett AB som jag äger. Då jag har noll koll på detta, och förstås vill undvika fel, undrar jag:
När man skapar ett lönebesked i eEkonomi:
Jag är medveten om att detta är basala saker, men er dokumentation utgår ifrån att detta redan är glasklart.
Tack på förhand.
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-09-16.
Löst! Gå till lösning.
Hej,
Varmt välkommen att höra av dig om jag har missförstått dina frågor eller om du har någon följdfråga.
/Tinna
Sista frågan gällde den anställdes villkor, inte bolagets.
Tack så mycket för svaren.
Hej igen,
Nej den anställda betalar inte in någon skatt utan det gör företaget åt den anställda.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinna
Ursäkta ännu en nybörjarfråga (dags för första utbetalning):
Lönebesked för timlön skapas efter att arbetet har utförts (innan dess vet man ju inte vad lönekostnaden blir). Lönebesked för t.ex. mars skapas därmed under april. Inget konstigt.
Sidan för arbetsgivardeklaration klagar då på att fel period (april) har angetts för inhämtning av lönebesked. Den hade valt mars som ingångsvärde, så den har antagit att lönebeskedet skulle vara registrerat under mars för mars, vilket inte är rimligt.
Jag kan förvisso välja april och gå vidare, men det finns ju därmed en risk att också Skatteverkets tjänst klagar.
Hur löser jag den knuten?
Ska jag bara rulla det framåt och skapa arbetsgivardeklarationen under maj för lönebesked registrerade under april för arbete utfört under mars?
Hej papasmurph,
Helt rätt! Har man löneform timlön så redovisas nästkommande månad eftersom du i förväg inte kan veta hur många timmar den anställda kommer att arbeta.
När du redovisar till Skatteverket ska du välja samma redovisningsmånad som utbetalningsdatum av lönen är.
Du är alltid välkommen att skriva till oss!
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.