Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Förskottsbetalning av halva slutbelopp - eEkonomi

HEJ! är ny på bokförings fronten och undrar hur jag lättast gör när jag vill debitera kunden för tex 50% av slutbeloppet i förskott vi specialbeställningar. Lättast borde väl vara att fakturera kunden två gånger en på förskottet och en på slutbeloppet?Går det då att bokföra det som två olika köp eller ska det bokföras som en delbetalning på något vänster? Eller borde jag fakturera hela beloppet på en gång och låta kunden göra en delbetalning av den faktura och bokför den som delbetald eller något?Bokför med kontantmetoden.MVHBjörn
3 SVAR 3
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Björn!

Lättast för din del är att du skapar en kundfaktura på hela beloppet och sen att kunden gör en delbetalning.

Det jag funderar på är när du ska redovisa momsen eftersom det vid förskottsbetalningar ibland är lite andra regler som träder i kraft.
Vill du dubbelkolla med Skatteverket när du ska redovisa momsen så hjälper jag dig gärna vidare. 
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

tack! Dem sa att ja skulle redovisa momsen när jag får betalt. Dvs första halvan(förskottet) när jag får den och andra halvan när jag får resterande betalning.
MVH
Björn

Hej igen!

Om din kund vill ha hela fakturan på en gång så går det bra, då bokförs försäljningen och momsen när du får betalt.
Vill kunden istället ha två fakturor så kan du skapa en för varje del. Även försäljningen och momsen för dessa redovisas när de blir betalda om du har kontantmetoden.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~