Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fråga om likviditetsdiagrammet i Visma eEkonomi

Hej!
På min startsida i Visma eEkonomi visar likviditetskurvan en nedgång i likviditet vecka 6 med tooltip: "Moms" som om jag skulle betala in moms denna vecka. Jag har angivit årsvis redovisning av moms i inställningarna och på skatteverkets sida visas 12 juli som datum för inbetalning av moms för företag som har årsvis redovisning. Vad kan man göra åt detta?

2 SVAR 2
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Svantej!

 

Jag vill bara ge dig uppdatering på din fråga så du inte tror att vi har glömt dig. Vi håller på att undersöka detta närmre och återkommer i tråden så snart vi har mer information att ge.

 

God fortsättning!

/Tinne

Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej igen SvanteJ, nu har jag mer information om hur likviditetsprognosen hämtar information.

 

När det gäller likviditetsprognosen så är det just en prognos som tar hänsyn till företagsinställningar och tidigare registreringar. Programmet gör ett antagande att det ska ske en händelse eller registrering på specifika datum baserat på företagsinställningar och tidigare registreringar.

 

Likviditetsprognosen är något begränsad och utgår från att momsen ska redovisas på de datum som gäller om man har ett kalenderår. Programmet kan alltså inte urskilja om du har brutet räkenskapsår eller ett kalenderår när det gäller redovisning av moms.

 

Jag hoppas att detta hjälpte dig i din fråga, om något känns oklart eller om du har fler funderingar så är du självklart välkommen att återkomma till oss i forumet. Jag vill också tipsa om Skatteverkets hjälpsida för viktiga datum där du kan se viktiga datum för dig som företagare om du är osäker på vilka datum som gäller för dig.

 

God fortsättning och gott nytt år!

/Tinne